فراوانی و علل شکایات بیماران از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهر اردبیل طی سالهای 90-1380
|
ابوالفضل باقری1 ، اسماعیل فرزانه 2، مسعود هدایتی پور |
1- علوم پزشکی اردبیل 2- علوم پزشکی اردبیل ، e.farzaneh@arums.ac.ir |
|
چکیده: (8111 مشاهده) |
سابقه و هدف: مسئله شکایات پزشکی یکی ازمسائل و مشکلات گریبانگیرحرفهی دندانپزشکی است که بسیاری ازاین شکایات منجر به تعقیب جزایی و یا حقوقی دندان پزشکان میگردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی و علل شکایت از ارایه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهرستان اردبیل بوده است.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی ، فرمهای اطلاعاتی شامل12سؤال برای تعداد 51 پرونده مربوطه به شاکیان از ارائه دهند گان خدمات دندانپزشکی طی سالهای1380تا 1390 ، تکمیل شد . داده های بدست آمده توسط نرم افزارSPSS نسخه 17 با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی و آزمونهای کای دو و آزمون t مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها: از میان51 پرونده مربوط به شااکیان35 نفر (6/68%) مرد و 16 نفر (4/31٪) زن بودند. میانگین سنی شاکیان 5/35 سال بود. بیشترین فراوانی شکایات در رابطه باحوزه درمانی با 18مورد(3/35%) مربوط به اندو بوده است. بیشترین فراوانی قصورات مربوط به عدم تبحربا 17مورد (3/33%) و بیشترین مکان درمان صورت گرفته مربوط به مطب های شخصی با5/72% بوده است.
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یکی ازمهمترین علل نارضایتی بیماران و شکایت از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی مشکل ارتباطی ورفتار ناشایست دندانپزشک با بیماران میباشد. و دراکثرموارد مشاجره لفظی وعدم حصول تفاهم بین آنها مشهود بود. همچنین افزایش هزینه های درمان باعث افزایش انتظارات بیماران از درمان و درنتیجه افزایش میزان شکایات شده بود. |
|
واژههای کلیدی: بیمار، ارائهدهندگان خدمات دندانپزشکی، پزشکی قانونی، شکایت |
|
متن کامل [PDF 659 kb]
(3035 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1392/12/13 | ویرایش نهایی: 1393/9/18 | پذیرش: 1393/9/16 | انتشار الکترونیک: 1393/9/16
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|