بررسی آسیبهای ناشی از تصادفات موتور سیکلت در مدت دو سال در مرکز آموزشی درمانی شهید مطهری دانشگاه علوم پزشکی ارومیه
|
احمد شهلا1، سعید چاره ساز2 |
1- استادﻳﺎر دانشگاه علوم پزشکی اروﻣﻴﻪ ، a_shahla@umsu.ac.ir 2- استادﻳﺎر دانشگاه علوم پزشکی اروﻣﻴﻪ |
|
چکیده: (20786 مشاهده) |
زمینه و هدف: در سالهای اخیر موتور سیکلت در کشور ما به صورت انبوه تولید و مورد استفاده روز افزون مردان جوان و طبقات متوسط قرار میگیرد. 42% تصادفات در شهر تهران را تصادفات موتورسیکلت تشکیل میدهد. هدف از مطالعه اخیر بررسی تصادفات موتورسیکلت در ارومیه میباشد.
روش بررسی: در این مطالعه تمام آسیب های مصدومین موتورسیکلت سوار بستری شده در مدت دو سال 1383-1382 در مرکز آموزش درمانی شهید مطهری ارومیه مورد بررسی قرار گرفتند.
یافتهها: در طول مدت بستری 695نفر بر اثر آسیب ناشی از تصادفات موتورسیکلت بستری شده بودند. میزان موارد بستری در سال 1383 نسبت به سال 1382. 6/16% افزایش داشت. 96% مصدومین مرد بودند. 391 نفر در گروه سنی 24-15 سال بودند.94% مصدومین از کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند. عدم استفاده از کلاه ایمنی موجب بروز ضربه مغزی و شکستگیهای صورت در حد بالاتر از معمول شده بود. در آمار مصدومین ترافیک بیشترین آسیبهای موتورسواران را شکستگیهای اندام تحتانی تشکیل میدهد. از نظر فراوانی آسیب ها در این مطالعه ضربه مغزی 5/64% در ردیف اول و شکستگیهای اندام تحتانی با میزان 41% در ردیف دوم قرار داشتند. شکستگیهای استخوانهای صورت 7/7% نیز قابل توجه بودند. در این بررسی علت عمده مرگ بیماران را ضربه مغزی تشکیل میداد.
نتیجهگیری: با ترغیب استفاده از کلاه ایمنی می توان آمار ضربه مغزی را پایین آورد و با تغییرات در طراحی موتورسیکلت و استفاده از لباس ایمنی شکستگیهای اندام تحتانی قابل پیشگیری است. |
|
واژههای کلیدی: مصدومیت، موتورسیکلت، تصادف |
|
متن کامل [PDF 238 kb]
(1554 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1388/2/19 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|