[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 12، شماره 1 - ( 1385 ) ::
جلد 12 شماره 1 صفحات 24-14 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل خطر شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده در رانندگان وسایل نقلیه موتوری، جاده قزوین ـ لوشان، سال 1384
کاظم خلجی1، محمد رضا اشراقیان، عباس متولیان، سید رضا مجد زاده
1- ، kkhalagi@yahoo.com
چکیده:   (21249 مشاهده)
زمینه و هدف: صدمات شدید، ناتوانی ها و مرگ ناشی از حوادث ترافیکی جاده، دارای تبعات نامطلوب در سطوح فردی، خانوادگی و اجتماعی می باشند. با توجه به کمبود اطلاعات بنیادی در زمینه عوامل خطر شدت صدمات حوادث ترافیکی جاده در ایران، این مطالعه با هدف تعیین و اندازه گیری رابطه بین عوامل خطر بالقوه و شدت صدمات وارده در رانندگان آسیب دیده حوادث ترافیکی جاده انجام شد. روش بررسی: پژوهش بر روی 175 نفر از رانندگانی که در طول مطالعه (8 فروردین تا 31 تیر ماه 1384 ) در جاده قزوین- لوشان دچار سانحه رانندگی همراه با صدمه جسمی (هرگونه آسیب نیازمند به مراقبت پزشکی) شدند، انجام گردید. ارتباط 16 عامل خطر با شدت صدمه (نمره NISS ) بررسی شد. داده ها از طریق مصاحبه با راننده، پرونده بیمارستانی و گزارش پلیس راه به دست آمد و به دو شیوه دو متغیره و مدل رگرسیون خطی چندگانه آنالیز گردید. یافته ها: در حالیکه در تجزیه و تحلیل خام، پرتاب شدن به بیرون از وسیله نقلیه، شدت برخورد، گیر افتادن در درون اتومبیل پس از تصادف، تعداد برخوردها، پرت شدن در دره، انحراف از جاده و واژگونی وسیله نقلیه و سرعت حضور ناجیان در صحنه تصادف با شدت صدمات وارده همبستگی نشان دادند؛ در آنالیز چند متغیره، هر واحد افزایش در شاخص شدت برخورد، نمره NISS را (637/6 – 589/2 ) 14/4 برابر مـی نمود؛ گیر افتادن در درون اتومبیل و پرتاب شدن به بیرون از وسیله نقلیه پس از تصادف بـه ترتیب باعـث (972/1 – 188/1 ) 531/1 و (892/1 – 164/1 ) 482/1 برابر شدن نمره NISS می گردیدند و برخورد از سمت چپ در برابر برخورد از عقب و سن راننده نیز با شدت صدمه همبستگی نشان دادند. نتیجه گیری: به منظور کاهش شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده، تدوین استراتژی هایی جهت کاهش شدت برخورد از طریق کنترل سرعت غیر مجـاز، استفاده از کلاه و کمربند ایمنی استاندارد و بهبود فرایند امـداد رسانی به مصدومین جاده، توصیه می گردد.
واژه‌های کلیدی: حوادث ترافیکی جاده، شدت صدمه، عوامل خطر
متن کامل [PDF 230 kb]   (1264 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1388/2/20 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Study of Risk factors affecting severity of road traffic injuries in motor vehicle drivers in Qazvin-loshan road, 1384. Iran J Forensic Med 2006; 12 (1) :14-24
URL: http://sjfm.ir/article-1-134-fa.html

خلجی کاظم، اشراقیان محمد رضا، متولیان عباس، مجد زاده سید رضا. بررسی عوامل خطر شدت صدمات ناشی از حوادث ترافیکی جاده در رانندگان وسایل نقلیه موتوری، جاده قزوین ـ لوشان، سال 1384. مجله پزشکی قانونی ایران. 1385; 12 (1) :14-24

URL: http://sjfm.ir/article-1-134-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 1 - ( 1385 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645