:: دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 103-92 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بر کارآیی کارکنان اداره پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن متغیر میانجی سبک‌های رهبری
اکرم فتوت1 ، وجیهه ظهورپرونده 2، اعظم فتوت3 ، نوین خسرویان4
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران ، zohoory2002@yahoo.com
3- سازمان آموزش و پرورش مشهد، مشهد، ایران
4- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران
چکیده:   (983 مشاهده)
مقدمه: افزایش کارآیی نیروی انسانی در نتیجه شرکت در دورههای آموزشی اثربخش از اهداف اساسی سازمانهاست که متاسفانه اغلب اوقات صرفا بهمنظور کسب امتیاز و ارتقای جایگاه شغلی بهکار گرفته میشود. به همین منظور نیاز است جنبههای مختلف اثرگذاری دورهها با هدف بازیابی مسائل پیش رو مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی دورههای آموزشی بر کارآیی کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن نقش میانجی سبکهای رهبری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی جامعه آماری کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با حجم نمونه ۱۱۱ نفر با استفاده از ۳ پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزشی عرب، کارآیی کارکنان حاجیزاده و سبکهای رهبری لیکرت به انجام رسید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی، رگرسیون ساده و معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد اثربخشی آموزشی (۰۰/=P و ۵۹۱/=β ) و سبکهای رهبری بر کارآیی کارکنان موثرند (۰۰/=P  و ۵۹۵/=β )، سبکهای رهبری در رابطه اثربخشی آموزشی بر کارآیی کارکنان نقش میانجی دارد (۰۶/ ۳=z>۹۶/ ۱)، بررسی مولفههای سبک رهبری نشان داد سبکهای مشورتی (۰۰/=P  و ۵۶۷/=r)، مشارکتی (۰۰/=P  و ۶۱۵/=r ) و خیرخواهانه (۰۰/=P  و ۵۰۹/=r)، رابطه معنادار و مثبت با کارآیی کارکنان دارند. اما بین متغیر سبک رهبری مستبدانه و کارآیی رابطه معنادار و منفی مشاهده شد (۰۰/=P  و ۵۶۵/-=r ).
نتیجهگیری: یک سوم تاثیر دورههای آموزشی بر کارآیی کارکنان تحت تاثیر متغیر سبکهای رهبری است. بنابراین نیاز است در برنامههای آموزشی، آموزش مدیران در راستای اتخاذ سبکهای موثرتر بر افزایش کارآیی و بهرهوری کارکنان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی آموزشی، کارآیی کارکنان، سبک‌های رهبری
متن کامل [PDF 938 kb]   (760 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مديريت سلامت
دریافت: 1401/3/29 | ویرایش نهایی: 1401/11/11 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک: 1401/8/16

Research code: 801-7/1/1401


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها