:: دوره 31، شماره 1 - ( 1404 ) ::
جلد 31 شماره 1 صفحات 50-43 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار توسط فراگیران دوره‌های آموزشی شاغل در پزشکی قانونی خراسان رضوی
اکرم فتوت1 ، مریم جمالی نقاب2 ، علی جاودانی مقدم2 ، علی نقش2 ، حمید عطاران2 ، حسین ضیایی2 ، اعظم فتوت3
1- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران ، akfo_1400_41@yahoo.com
2- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران
3- سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشهد، ایران
چکیده:   (1019 مشاهده)
مقدمه: انتقال آموزش یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهره‌وری سازمانی محسوب می‌شود. با این حال، چالش‌های متعددی می‌تواند مانع از به‌کارگیری آموخته‌ها در محیط واقعی کار شود. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری در کارکنان سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی انجام شده است.
روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال ۱۳۹۸ روی کارکنانی که حداقل در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، انجام شد. نمونه‌ای ۱۱۲ نفره با روش تصادفی ساده انتخاب شد و داده‌ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سیستم انتقال یادگیری (LTSI) جمع‌آوری گردید. تحلیل داده‌ها با نرم‌افزارهای SPSS و SmartPLS انجام شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد که عوامل فردی به‌عنوان قوی‌ترین مانع در انتقال یادگیری شناسایی شده‌اند (میانگین ۲.۴۲). عوامل آموزشی (میانگین ۲.۵۴) و عوامل سازمانی (میانگین ۳.۱) نیز در سطح کمتر از حد مطلوب قرار داشتند.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها ضرورت تمرکز بر رفع موانع فردی در انتقال آموزش به محیط کار را برجسته می‌کند. بهبود انگیزش، خودکارآمدی و آمادگی یادگیرنده می‌تواند نقش مهمی در ارتقای اثربخشی برنامه‌های آموزشی ایفا کند.
واژه‌های کلیدی: انتقال یادگیری، محیط کار، مدل هالتون، پزشکی قانونی، آموزش ضمن خدمت
متن کامل [PDF 866 kb]   (392 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكی اجتماعی
دریافت: 1403/9/18 | ویرایش نهایی: 1404/4/31 | پذیرش: 1404/2/5 | انتشار الکترونیک: 1404/4/31

Ethics code: IR.LMO.REC.1399.006


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 31، شماره 1 - ( 1404 ) برگشت به فهرست نسخه ها