بررسی تخلفات و شکایات مرتبط با ارایه خدمات سلامت در ایران: مرور نظاممند مطالعات انجام شده در کشور
|
آرش رشیدیان1، حسین جودکی |
1- ، arashidian@tums.ac.ir |
|
چکیده: (14999 مشاهده) |
زمینه و هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی شواهد موجود در زمینه تخلفات و شکایات مرتبط با ارایه خدمات سلامت در ایران است.
روش بررسی: مطالعه به روش مرور نظاممند انجام شد. چهار بانک اطلاعاتی داخلی و سه نشریه علمی به صورت نظاممند جستجو شدند. مقالات یافت شده مورد ارزیابی کیفی قرار گرفتند و سپس داده ها استخراج و با استفاده از روش های سنتز کیفی تحلیل و جمع بندی شدند.
یافته ها: 50 مقاله و گزارش مرتبط یافت شد. این مطالعات به سه دسته تقسیم شدند. 26 گزارش به قصور پزشکی، 6 گزارش به جرایم پزشکی و 18 گزارش به تقلب و سوءاستفاده در خدمات سلامت پرداخته اند. عمده مطالعات دسته اول به نتایج پرونده های شکایت پرداخته اند و معدودی به علل و زمینه ها توجه کردهاند. مقالات دسته دوم و سوم عمدتاً نتیجه مطالعه تحقیقاتی نبوده و داده های اولیه ندارند. برآوردی از حجم، شدت و اثرات هر یک از سه دسته تخلفات پزشکی مرتبط با خدمات سلامت در دست نیست.
نتیجه گیری: مطالعات تنها به بخشی از تخلفات پرداخته اند و به ندرت به علل سیستمیک و فرآیندی بروز تخلفات توجه کردهاند. مطالعاتی که به بحث جرایم پزشکی پرداخته اند به خلأهای قانونی اشاره ای نکردهاند. مسأله تقلب و سوءاستفاده در خدمات سلامت به رغم آسیب های مالی احتمالی ناشی از آن کمتر از دیگر تخلفات مورد توجه بوده است. |
|
واژههای کلیدی: تخلف، تقلب، قصور، جرایم، شکایات، پزشکی |
|
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1389/5/18 | ویرایش نهایی: 1389/5/24 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار الکترونیک: 1399/3/21
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|