زمینه و هدف: آسیبهای ترافیکی به دلیل فراوانی بالای مرگ و میر و امکان درگیر شدن اکثر افراد جامعه از اهمیت ویژهای در دنیا برخوردار هستند. این آسیبها در ایران نیز بعد از بیماریهای قلبی- عروقی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته است و از جمله مهمترین مشکلاتی است که سلامت کشورمان را تهدید مینماید. در این بین، عابرین پیاده، آسیبپذیرترین فرد در آسیب ترافیکی هستند که احتمال ناتوانی جسمی و مرگ برای آنان بالا میباشد. هدف از این مطالعه بررسی ویژگیهای عابرین متوفی طی دوره شش ساله (88-83) در استان کردستان است.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، به روش سرشماری، پرونده کلیه 654 عابر متوفی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چک لیستی، ویژگیهای دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و علت نهایی فوت گردآوری و در نهایت با استفاده از نرمافزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از بین 654 مورد عابر متوفی، بیش از دو سوم فوتشدگان (1/69%) مرد بودند. از نظر سنی، اکثریت بالای 65 سال (8/27%) بودند. نیمی از حوادث منجر به فوت هم در جادههای داخل شهری (8/59%) رخ داده بودند و ارتباط آماری معنیداری بین جنس متوفیان و محل رخداد حادثه وجود داشت (p<0.05). همچنین اکثر قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند.
نتیجهگیری: بر اساس یافتهها، با توجه به میزان بالای مرگ در بین عابرین مسن و فاز پیش بیمارستانی، میتوان با انجام اقداماتی شامل آموزش، نصب پل عابر پیاده مناسب سالمندان، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و تقویت سیستم امدادرسانی به کاهش مرگ در عابرین کمک کرد.
Gorgin L, Salari lak S, Khorasani D, Ahmadi N. Demographic Characteristics of Pedestrians Died from Traffic Accidents in Kurdistan Province During 2004-2009. Iran J Forensic Med 2011; 17 (3) :183-188 URL: http://sjfm.ir/article-1-466-fa.html
گرگین لیدا، سالاری لک شاکر، خراسانی داوود، احمدی نجف. ویژگیهای جمعیت شناختی عابرین متوفی ناشی از آسیب های ترافیکی استان کردستان طی سالهای 88-83. مجله پزشکی قانونی ایران. 1390; 17 (3) :183-188