[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 17، شماره 3 - ( 1390 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 188-183 برگشت به فهرست نسخه ها
ویژگی‌های جمعیت شناختی عابرین متوفی ناشی از آسیب های ترافیکی استان کردستان طی سال‌های 88-83
لیدا گرگین ، شاکر سالاری لک ، داوود خراسانی ، نجف احمدی
چکیده:   (10844 مشاهده)
زمینه و هدف: آسیب‌های ترافیکی به دلیل فراوانی بالای مرگ و میر و امکان درگیر شدن اکثر افراد جامعه از اهمیت ویژه‌ای در دنیا برخوردار هستند. این آسیب‌ها در ایران نیز بعد از بیماری‌های قلبی- عروقی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته است و از جمله مهم‌ترین مشکلاتی است که سلامت کشورمان را تهدید می‌نماید. در این بین، عابرین پیاده، آسیب‌پذیرترین فرد در آسیب ترافیکی هستند که احتمال ناتوانی جسمی و مرگ برای آنان بالا می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی ویژگی‌های عابرین متوفی طی دوره شش ساله (88-83) در استان کردستان است. روش بررسی: در این پژوهش مقطعی (توصیفی- تحلیلی)، به روش سرشماری، پرونده کلیه 654 عابر متوفی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چک لیستی، ویژگی‌های دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و علت نهایی فوت گردآوری و در نهایت با استفاده از نرم‌افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: از بین 654 مورد عابر متوفی، بیش از دو سوم فوت‌شدگان (1/69%) مرد بودند. از نظر سنی، اکثریت بالای 65 سال (8/27%) بودند. نیمی از حوادث منجر به فوت هم در جاده‌های داخل شهری (8/59%) رخ داده بودند و ارتباط آماری معنی‌داری بین جنس متوفیان و محل رخداد حادثه وجود داشت (p<0.05). همچنین اکثر قربانیان قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند. نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها، با توجه به میزان بالای مرگ در بین عابرین مسن و فاز پیش بیمارستانی، می‌توان با انجام اقداماتی شامل آموزش، نصب پل عابر پیاده مناسب سالمندان، نصب علایم راهنمایی و رانندگی و تقویت سیستم امدادرسانی به کاهش مرگ در عابرین کمک کرد.
واژه‌های کلیدی: کلمات کلیدی: آسیب ترافیکی، اپیدمیولوژی، عابر پیاده
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1392/7/17 | پذیرش: 1392/10/8 | انتشار الکترونیک: 1392/10/8


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gorgin L, Salari lak S, Khorasani D, Ahmadi N. Demographic Characteristics of Pedestrians Died from Traffic Accidents in Kurdistan Province During 2004-2009. Iran J Forensic Med 2011; 17 (3) :183-188
URL: http://sjfm.ir/article-1-466-fa.html

گرگین لیدا، سالاری لک شاکر، خراسانی داوود، احمدی نجف. ویژگی‌های جمعیت شناختی عابرین متوفی ناشی از آسیب های ترافیکی استان کردستان طی سال‌های 88-83. مجله پزشکی قانونی ایران. 1390; 17 (3) :183-188

URL: http://sjfm.ir/article-1-466-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 17، شماره 3 - ( 1390 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645