[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 4 - ( 1394 ) ::
جلد 21 شماره 4 صفحات 271-263 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی مرگ‌های ناشی از دوچرخه‌سواری درایران در دوره زمانی 1391 – 1389
آریا حجازی 1، حمید عطاران ، مرضیه حسینی ، نازیلا بدیعیان موسوی ، علی خادمی
1- ، Arya_hedjazi@yahoo.com
چکیده:   (5329 مشاهده)

مقدمه: در سال‌های اخیر استفاده از دوچرخه به عنوان وسیله نقلیه سبک و سالم مورد استقبال بیشتری قرار گرفته است. اما متاسفانه توجه کمتر به رعایت شرایط ایمنی استفاده از این وسیله، آمار بالای مرگ میر در بین دوچرخه سواران را در پی داشته است. هدف این مطالعه نشان دادن شرایط پرخطر هنگام دوچرخه سواری و نواحی آسیب پذیرتر در هنگام استفاده از دوچرخه و ارائه راه­کار مناسب جهت کاهش سوانح ناشی از دوچرخه سواری می‌باشد.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی، آمار و اطلاعات موجود در سازمان پزشکی قانونی ایران در فاصله زمانی فروردین 1389 تا اسفند 1391 با استفاده از آزمون chi-square و توصیف فراوانی داده­ها در نرم افزار spss نسخه 20، مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج: بررسی آمارها نشان دهنده­ی 526 مورد مرگ دوچرخه‌سوار در فاصله زمانی مورد مطالعه می‌باشند. متوسط در هر سال تعداد 188 نفر در اثر حوادث ناشی از دوچرخه سواری کشته شده‌اند. 5/93 درصد از مرگ‌ها ناشی از برخورد دوچرخه با یک وسیله نقلیه موتوری در حال حرکت می‌باشد. از تعداد 526 مورد مرگ دوچرخه‌سوار 480 نفر آنها (3/91 درصد) ضربه به سر داشته‌اند. در این بررسی نشان داده شد ضربه به سر شایع­ترین عامل مرگ دوچرخه‌سوارها بوده است.

بحث و نتیجه گیری: بررسی این آمار و نیز آمار به دست آمده از مطالعات مشابه در بعضی کشورهای دیگر نشان می‌دهد که منطقه سر بسیار مستعد وارد آمدن ضربه است. مسلماً تعداد و شدت این آسیب‌ها به وسیله پوشیدن کلاه ایمنی کاهش می­یابد. برنامه‌ریزی در ایجاد قوانین و بهبود امکانات مربوط به دوچرخه سواری باعث افزایش استفاده از دوچرخه، به عنوان یک وسیله حمل و نقل و هم زمان یک ورزش و نیز کاهش در میزان حوادث مرتبط با دوچرخه می‌شود.

واژه‌های کلیدی: مرگ و میر، دوچرخه سوار، آسیب به سر
متن کامل [PDF 863 kb]   (6189 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1392/5/26 | پذیرش: 1394/12/4 | انتشار الکترونیک: 1395/2/1
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hedjazi A, Attaran H, Hosseini M, Badiyan Mousavi N, Khademi A. Investigation of Cycling Deaths in Iran during 2010-2013. Iran J Forensic Med 2016; 21 (4) :263-271
URL: http://sjfm.ir/article-1-752-fa.html

حجازی آریا، عطاران حمید، حسینی مرضیه، بدیعیان موسوی نازیلا، خادمی علی. بررسی مرگ‌های ناشی از دوچرخه‌سواری درایران در دوره زمانی 1391 – 1389. مجله پزشکی قانونی ایران. 1394; 21 (4) :263-271

URL: http://sjfm.ir/article-1-752-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 4 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645