:: دوره 22، شماره 3 - ( 1395 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 236-229 برگشت به فهرست نسخه ها
عملکرد و میزان آگاهی دانشجویان پزشکی عمومی و تخصصی از مباحث قانونی مربوط به اتانازی- ضرورت آموزش
علی بناگذار محمدی ، مریم زارع نهندی 1
1- ، dr_mzaare@yahoo.com
چکیده:   (5119 مشاهده)

زمینه و هدف: اتانازی اگرچه گاهی از نظر عاطفی قابل توجیه به نظر می‌رسد و حتی بعضاً شاهد مواردی از اقدام به اتانازی هستیم ولی در حال حاضر طبق قوانین فعلی، اقدام به هر کدام از انواع اتانازی می‌تواند عملی مجرمانه تلقی‌شود و بایستی از آن پرهیز شود. بر همین اساس هدف از مطالعه حاضر بررسی میزان آگاهی دانشجویان پزشکی از مباحث قانونی مربوط به اتانازی می‌باشد.

روش بررسی: در این مطالعه پرسش­ نامه‌ای بی نام که از قبل تهیه شده بود در اختیار دانشجویان پزشکی قرارگرفته و آن­ها در صورت تمایل به پرسش ­های مطرح شده پاسخ دادند. سپس اطلاعات حاصل بررسی و توسط نرم افزارهای آماری تجزیه و تحلیل داده‌ها انجام شد.

یافته‌ها: در این مطالعه از مجموع 150 نفر دانشجوی شرکت کننده 101نفر انجام اتانازی را با رعایت شرایط خاص اخلاقی و 76 نفر قانونی می‌دانستند. 72/7%و 75/3% افراد موافق و متمایل به انجام اتانازی غیرفعال از نوع به ترتیب قطع اقدامات و عدم شروع اقدامات درمانی مورد نیاز بودند.  هم چنین 86 نفر به نوعی موافق و متمایل به اتانازی داوطلبانه بودند. 47 نفر از دانشجویان اتانازی اجباری را نیز قانونی می‌پنداشتند.

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های مطالعه حاضر و میزان کم آگاهی دانشجویان و پزشکان از قوانین مربوطه و نیز باتوجه به این که پذیرش کلی اتانازی بر اساس مبانی فقهی، اخلاقی و قانونی محتمل نیست و هم چنین باتوجه به وظیفه و تمایل بالای تمامی پزشکان به رعایت قوانین، درمان اصولی و نجات جان بیماران، اطلاع پزشکان از قوانین و نحوه برخورد صحیح با مسائل ضمن جلوگیری از تضییع حقوق افراد، تاثیر به سزایی نیز در کاهش تبعات و پیامدهای قانونی که آنان می‌توانند با آن­ها درگیر باشند؛ دارد.

واژه‌های کلیدی: اتانازی، آموزش، دانشجو، قانون
متن کامل [PDF 856 kb]   (1981 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1393/12/23 | ویرایش نهایی: 1396/1/27 | پذیرش: 1395/1/28 | انتشار الکترونیک: 1395/9/30


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 3 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها