[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 97-92 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان آگاهی و عملکرد دستیاران و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به مستند سازی مراقبت های ارایه شده به بیمار از دیدگاه پزشکی قانونی
مهدی کاهویی 1، فرحناز صدوقی ، حسام الدین عسکری مجدآبادی
1- ، K47522000@yahoo.com
چکیده:   (19812 مشاهده)
چکیده ‌ زمینه و هدف: از جمله عواملی که در طرح دعاوی، پزشک نتوانسته از خود دفاع کند، عدم تکمیل پرونده بیمار بوده است. با توجه به حوزه اختیارات پزشکی قانونی هر شهرستان و اهمیت مستندسازی جهت حمایت از حقوق پزشکان، وضعیت آگاهی و عملکرد دانشجویان و دستیاران پزشکی در بیمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی سمنان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفت. روش‌ها: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی, وضعیت آگاهی و عملکرد 134 دانشجو و دستیار پزشکی نسبت به اصول مستندسازی مراقبت‌های ارایه شده، مورد بررسی قرار گرفت. ابزار اندازه‌گیری یک پرسشنامه 12 سؤالی مربوط به آگاهی و یک چک لیست مربوط به عملکرد بود که پس از تأیید اعتبار و روایی آن مورد استفاده قرار گرفت. داده‌ها از طریق مصاحبه با دستیاران و مطالعه پرونده‌های پزشکی بیماران جمع‌آوری شد. یافته‌ها: نتایج نشان داد که 40% دستیاران از جنبه‌های قانونی مستند‌سازی اطلاع داشتند. 2/25% از نحوه کاربرد اختصارات در ثبت تشخیص نهایی و اعمال جراحی اطلاع داشتند. 2/14% آنان می‌دانستند سقف مدت زمان تأیید دستورات شفاهی چند ساعت است. بین میزان آگاهی و دوره آموزشی رابطه معنی‌داری مشاهده گردید (p<0/05 ). تنها 10% پرونده بیمار را خوب تکمیل می‌کردند. اکثر جامعه پژوهش, گرایش به ثبت اطلاعات بالینی داشته و نسبت به سایر اطلاعاتی که در مراجع قانونی حایز اهمیت است کمتر توجه داشتند. بین وضعیت عملکرد، دوره آموزشی و آگاهی رابطه معنی داری مشاهده گردید (p<0/05 ). نتیجه‌گیری:‌ با توجه به نتایج این مطالعه ضروری است در فرایند آموزشی بالینی مواردی از قبیل هماهنگی بین دروس تئوری و عملی، تأکید بر جنبه‌های قانونی پزشکی، بررسی کمی و کیفی گزارش صبحگاهی و نظارت دقیق اساتید و پزشکان معالج بر فرآیند مستند‌سازی پرونده پزشکی و بازخورد آن به دانشجویان و دستیاران مد نظر قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: : آگاهی، عملکرد، دانشجویان و دستیاران پزشکی، مستند سازی، پزشکی قانونی.
متن کامل [PDF 487 kb]   (1620 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1387/5/28 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kahouei M, Sadoughi F, Askari Majd Abadi H A. Medical assistants and students’ knowledge and practice rate of Semnan Medical Sciences University regarding documentation of cares provided to patient from medicolegal aspect. Iran J Forensic Med 2007; 13 (2) :92-97
URL: http://sjfm.ir/article-1-28-fa.html

کاهویی مهدی، صدوقی فرحناز، عسکری مجدآبادی حسام الدین. میزان آگاهی و عملکرد دستیاران و دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی سمنان نسبت به مستند سازی مراقبت های ارایه شده به بیمار از دیدگاه پزشکی قانونی. مجله پزشکی قانونی ایران. 1386; 13 (2) :92-97

URL: http://sjfm.ir/article-1-28-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645