[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 103-92 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بر کارآیی کارکنان اداره پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن متغیر میانجی سبک‌های رهبری
اکرم فتوت1 ، وجیهه ظهورپرونده 2، اعظم فتوت3 ، نوین خسرویان4
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، مشهد، ایران ، zohoory2002@yahoo.com
3- سازمان آموزش و پرورش مشهد، مشهد، ایران
4- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران
چکیده:   (996 مشاهده)
مقدمه: افزایش کارآیی نیروی انسانی در نتیجه شرکت در دورههای آموزشی اثربخش از اهداف اساسی سازمانهاست که متاسفانه اغلب اوقات صرفا بهمنظور کسب امتیاز و ارتقای جایگاه شغلی بهکار گرفته میشود. به همین منظور نیاز است جنبههای مختلف اثرگذاری دورهها با هدف بازیابی مسائل پیش رو مورد مطالعه قرار گیرد. بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی دورههای آموزشی بر کارآیی کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن نقش میانجی سبکهای رهبری انجام شد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی جامعه آماری کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با حجم نمونه ۱۱۱ نفر با استفاده از ۳ پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزشی عرب، کارآیی کارکنان حاجیزاده و سبکهای رهبری لیکرت به انجام رسید. دادههای جمعآوری شده با استفاده از آزمونهای همبستگی، رگرسیون ساده و معادلات ساختاری با کمک نرمافزار SPSS و Smart PLS مورد تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج مطالعه نشان داد اثربخشی آموزشی (۰۰/=P و ۵۹۱/=β ) و سبکهای رهبری بر کارآیی کارکنان موثرند (۰۰/=P  و ۵۹۵/=β )، سبکهای رهبری در رابطه اثربخشی آموزشی بر کارآیی کارکنان نقش میانجی دارد (۰۶/ ۳=z>۹۶/ ۱)، بررسی مولفههای سبک رهبری نشان داد سبکهای مشورتی (۰۰/=P  و ۵۶۷/=r)، مشارکتی (۰۰/=P  و ۶۱۵/=r ) و خیرخواهانه (۰۰/=P  و ۵۰۹/=r)، رابطه معنادار و مثبت با کارآیی کارکنان دارند. اما بین متغیر سبک رهبری مستبدانه و کارآیی رابطه معنادار و منفی مشاهده شد (۰۰/=P  و ۵۶۵/-=r ).
نتیجهگیری: یک سوم تاثیر دورههای آموزشی بر کارآیی کارکنان تحت تاثیر متغیر سبکهای رهبری است. بنابراین نیاز است در برنامههای آموزشی، آموزش مدیران در راستای اتخاذ سبکهای موثرتر بر افزایش کارآیی و بهرهوری کارکنان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی آموزشی، کارآیی کارکنان، سبک‌های رهبری
متن کامل [PDF 938 kb]   (777 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مديريت سلامت
دریافت: 1401/3/29 | ویرایش نهایی: 1401/11/11 | پذیرش: 1401/6/1 | انتشار الکترونیک: 1401/8/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

Research code: 801-7/1/1401


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fotovat A, Zohoorparvandeh V, Fotovat A, Khosravian N. Investigating the Effectiveness of In-Service Training Courses on Employee Efficiency of Khorasan Razavi Forensic Medicine Office by Considering the Mediating Variable of Leadership Styles. Iran J Forensic Med 2022; 28 (2) :92-103
URL: http://sjfm.ir/article-1-1352-fa.html

فتوت اکرم، ظهورپرونده وجیهه، فتوت اعظم، خسرویان نوین. بررسی اثربخشی دوره‌های آموزشی ضمن خدمت بر کارآیی کارکنان اداره پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن متغیر میانجی سبک‌های رهبری. مجله پزشکی قانونی ایران. 1401; 28 (2) :92-103

URL: http://sjfm.ir/article-1-1352-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645