[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) ::
جلد 28 شماره 2 صفحات 70-64 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل شکایات ناشی از نارضایتی مراجعان به اورژانس بیمارستان بعثت همدان
رسول سلیمی1 ، لیلی محمودی2 ، محمد واسعی 3، عباس مرادی4 ، امین گرایی5
1- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران
3- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، vaseiem@yahoo.com
4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده:   (1335 مشاهده)
مقدمه: بخش اورژانس یکی از مهمترین بخشهای هر بیمارستان است که ممکن است به علل متعددی بیماران یا همراه آنان از خدمات ارائهشده رضایت کافی نداشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی علل شکایات مراجعان به اورژانس بیمارستان بعثت همدان در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ صورت پذیرفت.
روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تمام شکایتهایی که در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از بخش اورژانس بیمارستان بعثت همدان شده بود، بررسی شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. فرضیههای مطالعه با تستهای آماری کای-۲ و آزمون دقیق فیشر و کروسکال-والیس در سطح معناداری ۰۵/ ۰ مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: طی دو سال ۱۷۴ مورد شکایت ثبتشده بود. ۱۱۹ مورد (۴/ ۶۸ درصد) را همراهان بیمار ثبت شکایت کردند. نیمی از بیمارانی که شکایت داشتند تحصیلات دانشگاهی داشتند. تأخیر در ویزیت و تعیین تکلیف بیمار توسط پزشک، برخورد نامناسب کادر درمان با بیمار، قصور پزشکی و تشخیص اشتباه مهمترین علل شکایت مراجعان بودند. در ۴۵ درصد موارد شکایت حق با بیمار یا همراه بیمار بود. همچنین ۱/ ۳۹ درصد بیماران بدون دلیل قانعکننده برای شکایت بودند و شکایت ۵/ ۱۵ درصد هم بینتیجه بود. بین نتیجه شکایت با تحصیلات ارتباط معناداری مشاهده شد. اغلب شکایات ثبتشده که حق با بیمار بود مربوط به افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بود(۰۰۱/=P).
نتیجه‏‌گیری: یافتههای این مطالعه نشان داد تأخیر در ویزیت و تعیین تکلیف بیمار توسط پزشک، برخورد نامناسب پرسنل اورژانس با بیمار، قصور پزشکی و تشخیص اشتباه مهمترین علل شکایت مراجعان محسوب میشوند و تقریباً در نیمی از موارد حق با بیمار است که با سطح تحصیلات بیماران ارتباط معنادار داشت.
واژه‌های کلیدی: بخش اورژانس، شکایت، رضایتمندی بیمار
متن کامل [PDF 550 kb]   (845 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: حقوق پزشکی
دریافت: 1401/4/7 | ویرایش نهایی: 1401/8/17 | پذیرش: 1401/5/29 | انتشار الکترونیک: 1401/8/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

Ethics code: IR.umusha.REC.1400.184


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Salimi R, Mahmudi L, Vaseie M, Moradi A, Geraie A. A Survey on the Causes of Complaints Made by Dissatisfaction of Patients Visiting the Emergency Department of Be’sat Hospital in Hamedan, Iran. Iran J Forensic Med 2022; 28 (2) :64-70
URL: http://sjfm.ir/article-1-1354-fa.html

سلیمی رسول، محمودی لیلی، واسعی محمد، مرادی عباس، گرایی امین. بررسی علل شکایات ناشی از نارضایتی مراجعان به اورژانس بیمارستان بعثت همدان. مجله پزشکی قانونی ایران. 1401; 28 (2) :64-70

URL: http://sjfm.ir/article-1-1354-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 28، شماره 2 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645