:: دوره 16، شماره 2 - ( 1389 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 87-79 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی فرم ثبت حوادث دانش آموزان در مدارس
شراره خسروی1 ، فریده یغمایی 2
1- دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی
2- ، Farideh_2002@yahoo.com
چکیده:   (16495 مشاهده)
مقدمه: 20 تا 30% صدمات کودکان در مدرسه و اطراف آن اتفاق می‌افتد، لذا بررسی و پیشگیری از حوادث، موضوعی مهم در نظام بهداشت و درمان می‌باشد. جهت گردآوری اطلاعات منظم مربوط به حوادث، فرمی که دربرگیرنده ابعاد گوناگون این حوادث باشد، موردنیاز است. هدف از این مقاله بررسی فرم‌های موجود حوادث مدرسه کشورهای مختلف و طراحی فرمی جهت بررسی حوادث دانش‌آموزان در مدرسه می‌باشد. روش بررسی: فرم‌های در دسترس از طریق جستجوهای اینترنتی بدون محدودیت زمانی در بانک‌های اطلاعاتی مثل پروکوئست، ساینس دایرکت و سایت‌های عمومی مثل گوگل گردآوری شد. با توجه به فرم‌های گردآوری شده و شرایط و نیازهای موجود، فرم اولیه طراحی شد. سپس فرم اولیه در اختیار هشت نفر از اعضای هیأت علمی پرستاری دانشگاه‌های مختلف علوم پزشکی قرار گرفت. نظرات این گروه جمع‌آوری و در صورت لزوم اعمال شد. یافته‌ها: فرم حاضر جهت کودکان سن مدرسه در مقاطع دبستان و راهنمایی طراحی شده است. لازم به ذکر است کلیه حوادثی که در حیطه اختیار مدرسه اتفاق می-افتند در این فرم قرار می‌گیرند. فرم طراحی شده در مجموع شامل 17 بخش و هر بخش شامل چندین سؤال است. بخش‌های مختلف فرم شامل مواردی نظیر مشخصات کودک، مشخصات مدرسه، ماهیت و شدت صدمه می‌باشد. بحث و نتیجه‌گیری: علیرغم نظارت رسمی، تخمین زده شده که ساعات حضور کودک در مدرسه امن‌تر از ساعات دیگر نمی‌باشند. حوادث مدرسه موجب اختلالات مهم سلامتی، صرف هزینه‌های بهداشتی و غیبت از مدرسه می‌شود. مجموعه اطلاعاتی که از طریق فرم طراحی شده گردآوری می‌شود می‌تواند اطلاعات جامع و کاربردی را در ارتباط با ابعاد گوناگون حوادث رخ داده در مدرسه فراهم آورد و زمینه لازم را برای برنامه‌ریزی جهت پیشگیری یا به حداقل رساندن این حوادث فراهم آورد. از سوی دیگر در صورت وجود چنین ثبت هایی به طور رسمی در مدرسه، پاسخ‌گویی قانونی نیز ممکن خواهد بود.
واژه‌های کلیدی: شاخص‌های بهداشتی، حوادث دانش‌آموزان، فرم ثبت حوادث
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1390/2/20 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار الکترونیک: 1399/3/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها