[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 16، شماره 2 - ( 1389 ) ::
جلد 16 شماره 2 صفحات 133-127 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی علل ناخشنودی بیماران از بیمارستان های دولتی استان مازندران
سیدعبداله موسوی1، سیدجابر موسوی
1- دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مازندران ، jaber_565@yahoo.com
چکیده:   (17256 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه پایش مدیریتی بیمارستان‌ها یک اقدام بسیار مهم در جهت بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی به شمار می‌آید. این اقدام سالهاست که در معتبرترین مراکز درمانی جهان صورت می‌گیرد ولی متأسفانه در کشور ما از سابقه چندانی برخوردار نیست و در مقالات فارسی زبان بررسی جامع در رابطه با علل و میزان نارضایتی بیماران از بیمارستان‌های دولتی کمتر صورت گرفته است. برای دستیابی به این هدف بررسی فوق در استان مازندران انجام گرفته است. روش بررسی: جمعیت مورد مطالعه، شامل تمامی مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌های دولتی استان مازندران در شش ماهه اول سال 1388 بودند. اطلاعات به دو شکل فعال (مراجعه به بیماران ترخیصی از 6 بیمارستان دولتی سطح استان از شهرهای بهشهر، ساری، قایم‌شهر، نور، چالوس و رامسر، به شکل تصادفی بر اساس تکمیل پرسشنامه) و غیرفعال (بررسی شکایات ارسالی به دانشگاه علوم پزشکی مازندران) جمع‌آوری شد. یافته‌ها: در این مطالعه شیوع کلی شکایت‌ها 12/0 در هزار مراجعه‌کننده بوده است. در مجموع 57/1 در 1000 بیمار بستری شده در مراکز دولتی دست به شکایت کتبی زدند. 70% شاکیان مرد و بقیه زن بودند. در مجموع 53% شکایت های واصله، از بیمارستان‌های دولتی بوده است. از بررسی پرسشنامه‌های تکمیلی مشخص شد که بیشترین انتظار بیماران از سیستم درمانی تأمین مسایل رفاهی و برخورد صحیح با آنها می باشد. در مجموع، 61 % شکایت‌های کتبی و 29% شکایت‌های شفاهی به دلیل مسایل مالی- به شکل اخذ وجه خارج از تعرفه بوده است. نتیجه‌گیری‌: انتظارات بیماران از بیمارستان‌ها به طور عمده تأمین نیازهای رفاهی و ایجاد آرامش و احترام توسط پرسنل و کادر درمانی است، هر چند که در صورت عدم تامین آن معمولاً شکایت صورت نمی‌گیرد. شکایات عمدتاَ زمانی مطرح می‌شوند که به بیمار صدمه اقتصادی یا جانی وارد شده باشد. بنابراین عدم مطرح کردن نارضایتی به شکل یک شکایت رسمی به مفهوم بی نقص بودن عملکرد نیست
واژه‌های کلیدی: شکایت، رضایت‌مندی، بیمارستان
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1390/3/9 | پذیرش: 1399/3/21 | انتشار الکترونیک: 1399/3/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Causes of patient dissatisfaction of puplic hospitals in Mazandaran province. Iran J Forensic Med 2010; 16 (2) :127-133
URL: http://sjfm.ir/article-1-306-fa.html

موسوی سیدعبداله، موسوی سیدجابر. بررسی علل ناخشنودی بیماران از بیمارستان های دولتی استان مازندران. مجله پزشکی قانونی ایران. 1389; 16 (2) :127-133

URL: http://sjfm.ir/article-1-306-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 16، شماره 2 - ( 1389 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645