مشکلات پرستاران به دنبال درگیری با مددجویان و شکایت آنها به مراجع قضایی
|
آرش قدوسی1 ، الهه محمدی آشیانی 2، مرضیه ضیایی راد1 |
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان 2- دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان ، elahemohamadi62@yahoo.in |
|
چکیده: (10406 مشاهده) |
مقدمه: حرفه پرستاری یکی از مشاغل آسیبپذیر بهداشتی- درمانی است و پرستاران در معرض شکایت مددجویان به مراجع قانونی قرار دارند. این مطالعه با هدف تعیین تجارب آنها نسبت به این شکایات و اثر این شکایات بر روی کارکرد آنها انجام شد.
روشها: این مطالعه یک پژوهش کیفی به روش پدیدارشناسی بود. پرستارانی که تجربه درگیری با مشکلات ناشی از شکایت مددجویان به مراجع قانونی را داشتند، وارد مطالعه شدند. نمونهگیری تا رسیدن به اشباع اطلاعاتی ادامه یافت. مصاحبهها به صورت ساختار نیافته انجام شد و تجزیه و تحلیل دادهها بر اساس مدل کلایزی انجام گرفت. در پایان تم های اصلی از مصاحبههای انجامشده، استخراج گردید.
نتایج: در این مطالعه با 8 پرستار که تجربه درگیری با شکایت مددجویان را داشتند مصاحبه شد. دامنه سنی شرکتکنندهها بین 44-29 سال و سابقه کاری آنها 22-3 سال بود. پس از بررسی مصاحبهها و استخراج کدهای اولیه، 3 کد ثانویه دلزدگی از کار، وسواس در کار و از کار افتادگی به دست آمد. کدهای ثانویه در نهایت یک تم اصلی بازگشت اکراهآمیز به کار و زندگی را تشکیل دادند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج به دستآمده تجربه درگیری با شکایت مددجویان به مراجع قانونی، تجربهای دردناک و ناتوانکننده برای پرستاران است که بر روی کار بالینی آنها اثر منفی میگذارد. به همین دلیل توصیه میشود که برای پیشگیری از این گونه مشکلات کاری، عوامل زمینهساز این مشکلات و راههای پیشگیری از وقوع آنها به دانشجویان پرستاری و پرستاران بالینی آموزش داده شود. |
|
واژههای کلیدی: پرستار، شکایت، مشکلات کاری، تجربه. |
|
متن کامل [PDF 325 kb]
(2482 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1392/11/27 | ویرایش نهایی: 1392/11/27 | پذیرش: 1392/11/27 | انتشار الکترونیک: 1392/11/27
|
|
|
|