بیانیه بهترین گردش کار و جلوگیری از تخلفات نشر
این سند ترکیبی از راهبردهای اصلی کوپ از سال ۱۹۹۹، مجموعه قوانین توسعه یافته در سال ۲۰۰۳ و بهترین دستورالعملهای بهبود یافته در سال ۲۰۰۷ است. این تجدیدنظر پس از رایزنیهای گسترده با اعضای کوپ صورت گرفت و انجمن کوپ در هفتم مارچ ۲۰۱۱ آن را به تصویب رساند.
زمینه/ساختار
مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران مجلات، در جهت ایجاد مجموعهای از حداقل استانداردها طراحی شده است که انتظار میرود تمام اعضای کوپ از آن تبعیت کنند. بهترین دستورالعملها طرفدار زیادی دارند و در پاسخ به درخواست راهنمایی از سوی سردبیران در مورد طیف وسیع و روزافزون مسائل اخلاقی پیچیده طرح شده بودند. اگرچه کوپ انتظار دارد تمامی اعضا از مجموعه قوانین مربوط به سردبیران مجلات تبعیت کنند (و به شکایتهای مرتبط با اعضایی که از آن پیروی نکردهاند میپردازد)، متوجه شدیم ممکن است سردبیران قادر به انجام تمام توصیههای بهترین تمارین (که از همین رو داوطلبانه هستند) نباشند، اما امیدواریم پیشنهادات ما منجر به تشخیص آن دسته از خط مشی مجلات و تمارینی شود که نیاز به بازبینی و به بحث گذاشته شدن دارند.
در این نسخه ترکیبی از اسناد، مجموعه قوانین اجباری برای استانداردهای سردبیران مجلات، بصورت متون منظم با مادههای شماره گذاری شده و توصیههای موجود در مورد بهترین دستورالعملها که پرطرفدار هستند بصورت ایتالیک نوشته شدهاند.
۱ وظایف و مسئولیتهای کلی سردبیر
۱.۱ سردبیر باید در قبال هرگونه مطلبی که در نشریه او به چاپ میرسد پاسخگو باشد.
به این معنی که سردبیر باید
۱.۲ برای مرتفع کردن نیاز خوانندگان و نویسنگان بکوشد؛
۱.۳ برای بهبود مداوم نشریه خود تلاش کند؛
۱.۴ رویکردهایی برای اطمینان حاصل کردن از کیفیت مطالبی که به چاپ میرساند داشته باشد؛
۱.۵ مدافع آزادی بیان باشد؛
۱.۶ حافظ درستی و تمامیت سوابق آکادمیک باشد؛
۱.۷ به واسطه سازگاری استانداردهای عقلانی و اخلاقی، نیازهای شغلی را برآورده کند؛
۱.۸ همواره مشتاق چاپ اصلاحاتٰ، شفاف سازیها، پوزش و عذرخواهیها به هنگام نیاز باشد.
بهترین تمرین برای سردبیران میتواند شامل این موارد باشد
- فعالانه در جستجوی دیدگاههای نویسندگان، خوانندگان، ویراستاران و اعضای هیئت سردبیری در مورد شیوههای بهبود رویکردهای نشریه خود باشد
- تشویق کردن و آگاه بودن از تحقیق در رابطه با بازبینی و چاپ و دوباره ارزیابی کردن رویکردهای نشریه خود در پرتو یافتههای جدید
- تلاش برای ترغیب ناشران در تهیه منابع مناسب و راهنمایی از جانب کارشناسان (به عنوان مثال طراحان، حقوق دانان)
- حمایت از ابتکارات طراحی شده برای کاهش مشکلات موجود در انجام تحقیق و چاپ
- حمایت از ابتکاراتی که در جهت آموزش اخلاق انتشار به محققان ایجاد شدهاند
- ارزیابی تاثیرات خط مشی نشریه بر رفتار نویسنده و بازبین گر و سیاستهای تجدید نظر در مواقع لزوم، که برای تقویت مسئولیت پذیری و کاهش مشکلات رفتاری لازم است
- اطمینان حاصل کردن از این که هرگونه مطلب منتشر شده از جانب نشریه، پیام انتشار مقاله را منعکس کرده و آن را در متن آورده باشد
۲ ارتباط با خوانندگان
۲.۱ خوانندگان باید در مورد بنیان گذاران تحقیق یا کار پژوهشی آگاه باشند و بدانند آیا بنیان گذاران نقشی در تحقیق و چاپ آن داشتهاند یا خیر و اگر پاسخ مثبت است چه نقشی داشتهاند.
بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- کسب اطمینان از این که گزارشهای چاپ شده و بازبینی تحقیق، توسط بازبین گرهای واجد صلاحیت صورت گرفته باشد (از جمله بازبینی آماری در جاییکه مناسب باشد)
- کسب اطمینان از اینکه بخشهای بازبینی نشده نشریه کاملا مشخص هستند
- اتخاذ رویکردهایی که صحت، جامعیت و وضوح گزارشهای تحقیقی را تقویت کند، از جمله ویرایش فنی و استفاده از رهنمودها و چک لیستهای مناسب (به عنوان مثال MIAME۱, CONSORT۲)
- توجه به بهبود خط مشی شفافیت برای تقویت حداکثر شفافیت در مورد منشاء مقالات غیر تحقیقی
- اتخاذ سیستمهایی از تالیف یا مشارکت که تمارین خوب را ارتقا داده (به عنوان مثال، به طوری که فهرست سازی به طور دقیق نشان دهد چه کسی کار را به انجام رسانده است) و مشکلات را (مانند نویسندگان روح و مهمان) کاهش دهد.
- به خوانندگان اطمینان دهد که تفویضات کارکنان نشریه یا هیئت ویراستاری بطور بی طرفانهای مورد ارزیابی قرار میگیرند.
۳ ارتباط با نویسندگان
۳.۱ تصمیم سردبیر در پذیرش یا رد یک مقاله باید بر اساس اهمیت، اصالت و وضوح مقاله، اعتبار مطالعاتی و ارتباط آن با اهداف نشریه باشد.
۳.۲ سردبیر نباید برای قبول تفویضات، تصمیم خود را عوض کند مگر آنکه در مورد تفویض با مشکلاتی جدی روبرو شده باشد.
۳.۳ سردبیر جدید نباید تصمیمات سردبیر قبلی را در ارتباط با چاپ تفویضات عوض کند مگر آنکه مشکلاتی جدی در این باره شناسایی شود.
۳.۴ توصیف رویکردهای ارزیابی مجدد باید منتشر شوند و سردبیر باید آماده توجیه هرگونه انحراف عمده از رویکردهای توصیف شده باشد.
۳.۵ نشریات باید مکانیزمی را تعریف کنند تا نویسندگان بتوانند در برابر تصمیمات سردبیران به آن استناد کنند.
۳.۶ سردبیر باید انتظارات خود را از نویسنده در غالب رهنمودهایی به چاپ برساند. این رهنمودها باید بطور منظمی به روز رسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شوند.
۳.۷ سردبیر باید رهنمودی را در مورد معیار لازم برای تالیف و یا این که چه کسی باید به عنوان شریک چنین استانداردهایی را در این زمینه رعایت کند تهیه نماید.
بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- بازبینی منظم راهنماییهای نویسنده و ارائه لینکهای مرتبط با این رهنمودها (به عنوان مثال ICMJE۵ نشریه تحقیقی مسئول: استانداردهای بین المللی برای نویسندگان)
- انتشار منافع متعارض مرتبط، برای تمام شریکان و انتشار اصلاحات در صورتی که منافع متعارض بعد از چاپ مشخص شده باشند
- اطمینان حاصل کردن از این که بازبین گرهای تفویضات به درستی انتخاب شدهاند (به عنوان مثال اشخاصی که قادر هستند مطلب را داوری کنند و از منافع متعارض فاقد صلاحیت مبری هستند)
- احترام به آن دسته از درخواستهای نویسندگان مبنی بر این که در صورت قابل قبول و قابل اجرا بودن تفویض آنها، کسی حق بازبینی آن را نداشته باشد
- در مواردی که تالیف مشکوک به داشتن مشکلات یا مشاجرات باشد به راهنماییهای روندنمای کوپ استناد کند.
- چاپ جزئیات چگونگی حل و فصل موارد مشکوک به داشتن مشکل (به عنوان مثال لینک دادن به روندنمای کوپ)
- چاپ تاریخ تفویض و پذیرش مقالات
۴ ارتباط با داوران
۴.۱ سردبیر باید انتظارات خود را از داور از جمله به کار گیری مطالب ارائه شده جهت کسب اطمینان، در غالب رهنمودی ارائه کند. این رهنمود باید بطور منظم بروزرسانی شده و به این کد ارجاع یا لینک داده شود.
۴.۲ سردبیران باید قبل از موافقت با بازبینی تفویض، داورهایی را برای بروز هرگونه منافع متعارض بالقوه در اختیار داشته باشند.
۴.۳ سردبیر باید سیستمی را در اختیار داشته باشد تا به واسطه آن اطمینان یابد تشخیصهای داورها محفوظ هستند مگر آنکه بازبینی آشکاری داشته باشند که نویسندگان و داورها از آن مطلع باشند.
بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- تشویق داورها برای به چالش کشیدن سوالات در زمینه اخلاقی و تحقیقات احتمالی و مشکلات برخاسته از تفویضات در مورد انتشار (به عنوان مثال طراحی غیراخلاقی تحقیق، اطلاعات ناکافی برای حصول رضایت یا حمایت از موضوعات تحقیقی (از جمله حیوانات)، به کارگیری و ارائه نامناسب اطلاعات)
- تشویق داورها برای به چالش کشیدن اصالت تفویضات و آگاهی نسبت به انتشار مطالب دارای اطناب و سرقت ادبی
- دادن تجهیزات لازم به داورها برای شناسایی انتشارات مرتبط (به عنوان مثال دادن لینک منابع ذکر شده و جستجو در زمینه فهرست کتاب)
- اعلام نظرات داورها به نویسندگان با تمامیت کامل، مگر آنکه اظهارات اهانت آمیز یا افتراآمیز باشند
- اطمینان یافتن از مشارکت داورها با نشریه
- تشویق موسسات آکادمیک به پذیرش فعالیتهای بازبینی به عنوان رویکردی پژوهشی
- بررسی عملکرد داورها و گام برداشتن در جهت حصول اطمینان از استاندارد بالای آن
- توسعه و حفظ پایگاه داده داورهای مناسب، و به روز رسانی آن بر اساس عملکرد داورها
- به کار نگرفتن داورهایی که اغلب بازبینیهای تند، بی کیفیت یا با تاخیر دارند
- حصول اطمینان از اینکه پایگاه داده داورها منعکس کننده جامعه آنها در نشریه است و افزودن داورهای جدید در صورت نیاز
- استفاده از طیف وسیعی از منابع (نه صرفا مخاطبان شخصی) برای تشخیص داورهای جدید بالقوه (به عنوان مثال پیشنهادات نویسنده، پایگاه داده مربوط به فهرست کتاب)
- پیروی از روندنمای کوپ در مواردی که عملکرد داورها دچار مشکل باشد
۵ ارتباط با اعضای هیئت نحریریه
۵.۱ سردبیر باید اعضای هیئت تحریریه جدیدی در نظر گرفته و بر اساس انتظاراتی که از آنها دارد رهنمودهایی را در اختیار آنها بگذارد و اعضا را به تناسب خط مشی و توسعههای جدید، به روز نگه دارد.
بهترین تمرین برای سردبیران شامل این موارد خواهد بود:
- برخورداری از خط مشی لازم برای مدیریت تفویضات اعضای هیئت تحریریه تا اطمینان حاصل شود که بازبینی بی طرفانه است
- شناسایی اعضای هیئت تحریریه باصلاحیتی که فعالانه در توسعه و مدیریت خوب نشریه همکاری دارند
- بازبینی منظم ترکیب هیئت تحریریه
- ارائه راهنمای روشنی به اعضای هیئت تحریریهدر مورد نقشها و وظایف مورد انتظار، که احتمالا شامل این موارد خواهد بود:
- فعالیت به عنوان کارمند نشریه
- حمایت و ارتقا نشریه
- جستجوی بهترین نویسندهها و بهترین آثار و تقویت فعالانه تفویضات
- بازبینی تفویضات برای نشریه
- قبول مسئولیت نوشتن، ویراستاری، بازبینی و بیان نظرات در مورد مقالات در حوزه تخصصی خود
- پیوستن و مشارکت در جلسات هیئت تحریریه
- مشورت دورهای با اعضای هیئت تحریریه (مثلا بهطور سالانه) برای بررسی نظرات در مورد اداره نشریه، آگاهکردن آنها از هرگونه تغییر در خط مشی نشریه و شناسایی چالشهای پیش رو
۶ ارتباط با صاحبان و ناشران نشریه
۶.۱ ارتباط سردبیر با ناشر و صاحب نشریه اغلب پیچیده است اما باید اساسا بر پایه اصول آزادی سردبیری باشد.
۶.۲ سردبیر باید بر مبنای کیفیت و تناسب مقالات با نشریه و بدون دخالت صاحب یا ناشر نشریه، در مورد چاپ مقالات تصمیم بگیرد.
۶.۳ سردبیر باید قرارداد کتبی داشته باشد که ارتباط او با صاحب یا ناشر نشریه در آن تنظیم شده باشد.
۶.۴ مفاد این قرارداد باید در جهت مجموعه قوانین کوپ برای سردبیران نشریه باشد.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- ایجاد مکانیزمهایی برای حل و فصل تعارضات بین خود و صاحب یا ناشر نشریه با تشریفات قانونی
- ارتباط پیوسته با صاحب و ناشر نشریه خود
۷ رویکردهای ویراستاری و بازبینی مجدد
۷.۱ سردبیر باید مطمئن شود که بازبینی مجدد در نشریه او منصفانه، بی طرفانه و به موقع است.
۷.۲ سردبیر باید سیستمی برای حصول اطمینان از این داشته باشد که مطالب ارائه شده در نشریه در حین بازبینی محرمانه باقی میمانند.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- حصول اطمینان از این که افراد مشغول به کار ویراستاری (از جمله خود) از آموزش کافی برخوردارند و بهره مندی از جدیدترین رهنمودها، توصیهها و شواهد در مورد بازبینی مجدد و مدیریت نشریه
- آگاهی از تحقیقات صورت گرفته در مورد بازبینی مجدد و پیشرفتهای تکنولوژیکی
- اتخاذ مناسبترین روشهای بازبینی مجدد برای نشریه و انجمن پژوهشی آن
- بررسی دورهای تمارین بازبینی مجدد برای بهبود احتمالی آنها
- ارجاع موارد مشکلساز به کوپ، بخصوص هنگامی که سوالاتی مطرح شدهاند که در روندنمای کوپ پاسخ داده نمیشوند، یا گمان میرود مشکلات جدیدی در مورد نشریه وجود دارد
- داشتن جلسه ای با دادآور به منظور داوری کردن در مورد شکایاتی که قادر به حل آن نبودهاند
۸ تضمین کیفیت
۸.۱ سردبیر باید گامهای معقولی در جهت حصول اطمینان از کیفیت مطالبی که چاپ میکنند بردارد، با توجه به این که نشریات و بخشهای درون نشریات اهداف و استانداردهای متفاوتی خواهند داشت.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- داشتن سیستمی برای شناسایی اطلاعات باطل شده (به عنوان مثال عکسهایی که در جای مناسب به کار گرفته نشدهاند یا متون سرقت شده) و کاربرد روزمره یا هنگام بروز گمانه زنیها
- اتخاذ تصمیمات مربوط به صفحه آرایی نشریه بر پایه شواهد مرتبط با فاکتورهایی که کیفیت گزارشات را بالا میبرند (به عنوان مثال اتخاذ مفاهیم سازمان یافته، استفاده از رهنمودهایی مثل CONSTRUCT۲) به جای این که بر پایه دلایل زیبایی شناسی یا ترجیح شخصی باشند
۹ حفاظت از اطلاعات شخصی
۹.۱ سردبیر باید در قضاوتهای خود، از اصول محرمانه بودن پیروی کند. صرف نظر از قوانین داخلی، آنها باید همواره اطلاعات اشخاصی را که در طول تحقیق یا تعاملات حرفهای بدست آمدهاند محرمانه نگه دارند (به عنوان مثال بین دکتر و بیمار). بنابراین همواره لازم است رضایت کتبی آگاهی از انتشار را از افرادی گرفت که ممکن است شناخته شده باشند یا توسط دیگران شناسایی شوند (به عنوان مثال از نوع گزارش یا عکسها). ممکن است اطلاعات شخصی فرد با وجود نداشتن رضایت صریح او، در مواردی که منافع عمومی آن بیش از ضررهای احتمالی آن باشد به چاپ برسد، کسب رضایت و فرد منطقی که با انتشار آن مخالف نباشد غیر ممکن است.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- انتشار خط مشی خود در چاپ اطلاعات فردی (به عنوان مثال اطلاعات یا تصاویر شخصی) و توضیح کامل آن برای نویسنده
توجه کنید که رضایت مشارکت در تحقیق یا مسائل مربوط به آن، مشابه با رضایت انتشار اطلاعات، تصاویر یا نقل قولهای شخصی نیست.
۱۰ تشویق تحقیق در مورد اخلاق (به عنوان مثال تحقیقات دربرگیرنده انسان و حیوان)
۱۰.۱ سردبیر باید اطمینان یابد تحقیقی که منتشر میکند بر اساس رهنمودهای بین المللی پذیرفته، صورت گرفته است (به عنوان مثال Declaration of Helsinki۸ برای تحقیقات کلینیکی، رهمنودهای AERA و BERA برای تحقیقات تحصیلی g-۱۱).
۱۰.۲ سردبیر باید تضمین بجوید که تمام تحقیقات توسط هیئت درخوری که در حال حاضر وجود دارد به تایید رسیدهاند (به عنوان مثال کمیته تحقیقات اخلاقی، هیئت بنگاهی بازبینی). با این حال، سردبیر باید بداند چنین تاییداتی، اخلاقی بودن تحقیق را تضمین نمیکند.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- آمادگی برای درخواست شواهد تایید اخلاقی بودن تحقیق و سوال از نویسندگان در مورد جوانب اخلاقی (مانند چگونگی کسب رضایت شرکت کننده یا روش به کار رفته برای به حداقل رساندن اذیت شدن حیوان) در صورت بروز نگرانیها یا نیاز به شفاف سازی
- اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات کلینیکی بر مبنای Declaration of Helsinki۸، Good Clinical Practice۱۲، و دیگر رهنمودهای مربوط به تامین امنیت شرکت کننده صورت گرفتهاند
- اطمینان یافتن از این که گزارش آزمایشات یا مطالعات انجام شده بر روی حیوانات، در جهت رهنمودهای وزارت بهداشت و خدمات انسانی برای مراقبت و استفاده از حیوانات آزامیشگاهی یا دیگر رهنمودهای مرتبط صورت گرفتهاند
- تعیین مشاور یا هیئت اخلاقی نشریه برای مشورت کردن در مورد امور خاص و بازبینی دورهای خط مشی نشریه
۱۱ سروکار داشتن با مشکلات احتمالی
۱۱.۱ سردبیر موظف است در صورت مشاهده مشکلات یا نشانهای از بروز مشکلات وارد عمل شود. این وظیفه شامل مقالات چاپ شده و چاپ نشده میشود.
۱۱.۲ سردبیر نباید به سادگی مقالاتی را که مشکوک به داشتن مشکل هستند رد کند. او از نظر اخلاقی باید چنین مواردی را پیگیری کند.
۱۱.۳ سردبیر باید از روندنمای کوپ در هر جای ممکن پیروی کند
۱۱.۴ نخست سردبیر باید در جستجوی پاسخی از موارد مشکوک به اشتباه باشد. اگرپاسخ قانع کنندهای نیافت باید از کارکنان، موسسه یا بعضی از اعضای مربوطه (احتمالا اعضای تنظیمی یا سازمان تحقیق ملی یکپارچه) خواهان رسیدگی شود.
۱۱.۵ سردبیر باید تمام تلاش خود را به کار گیرد تا مطمئن شود رسیدگی درستی در مورد مشکل انجام شده است؛ اگر چنین چیزی صورت نپذیرد سردبیر باید تمام تلاش خود را در جهت یافتن راه حلی برای این مشکل به کار گیرد. این وظیفهای دشوار اما مهم است.
۱۲ اطمینان از درستی سوابق آکادمیک
۱۲.۱ خطاها، نادرستی یا اشتباه در بیانات باید بر اساس درجه اهمیت سریعا تصحیح شوند.
۱۲.۲ سردبیر باید از رهنمودهای کوپ در ازسرگیری استفاده کند.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- حرکت در جهت کاهش مطالب هجوآمیز مستتر در چاپ (به عنوان مثال تمام موارد کلینیکی باید به ثبت برسند)
- حصول اطمینان از این که مطالب چاپ شده به طریقه امنی آرشیو شدهاند (به عنوان مثال مخزنهای دائمی مانند PubMed Central)۱۷
- در اختیار داشتن سیستمی برای این که به نویسنگان فرصت ارائه آزادانه مقالات تحقیقی را داد
۱۳ مالکیت فکری
۱۳.۱ سردبیر باید نسبت به مساله مالکیت فکری آگاه باشد و با ناشر خود برای مدیریت توانایی نقض قوانین و تعهدات مالکیت فکری همکاری کند.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- اتخاذ سیستمی برای کشف سرقت ادبی (به عنوان مثال نرم افزاری برای جستجوی عناوین مشابه) مقالات ارائه شده (بطور عادی یا به هنگام رویارویی با موارد مشکوک)
- حمایت از نویسندگانی که کپی رایت برای آنها رعایت نشده است یا قربانی سرقت ادبی بودهاند
- داشتن آمادگی برای همکاری با ناشر در جهت دفاع از حقوق نویسنده و تحت پیگرد قرار دادن متجاوزان (به عنوان مثال با درخواست بازپس گیری یا برداشتن آن از وب سایتها) صرف نظر از اینکه آیا نشریه کپی رایت را رعایت میکند یا خیر
۱۴ تشویق مذاکرات
۱۴.۱ سردبیر باید مشوق و مشتاق رسیدگی به انتقادات متقاعدکننده از آثاری باشد که در نشریه به چاپ میرساند
۱۴.۲ باید به نویسنده مطلب مورد انتقاد فرصت پاسخگویی داده شود
۱۴.۳ از مطالعه گزارش کار نتایج منفی نباید چشم پوشی شود
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- آزادی عمل برای تحقیق در مواردی که مطالب به چاپ رسیده در نشریه را به چالش میکشد
۱۵ شکایات
۱۵.۱ سردبیر باید سریعا به شکایات رسیدگی کند و بداند شکایات حلو فصل نشده، شکایات بیشتری به بار میآورند. این مکانیزم و چگونگی ارجاع مسائل حل نشده به کوپ باید در نشریه روشن شده باشد.
۱۵.۲ سردبیر باید از رویهای که در روندنمای کوپ برای شکایات در نظر گرفته شده پیروی کند.
۱۶ ملاحظات تجاری
۱۶.۱ نشریات باید خط مشی و سیستمی داشته باشند تا مطمئن شوند ملاحظات تجاری، تداخلی با تصمیمات سردبیری ندارد (به عنوان مثال دپارتمان آگهی باید مستقل از دپارتمان ویراستاری عمل کند).
۱۶.۲ سردبیر باید خط مشی تبلیغاتی روشنی در مورد محتوای نشریه و رویکردهای مورد نیاز برای اسپانسری داشته باشد.
۱۶.۳ چاپ دوباره باید منتشر شود بطوریکه در نشریه قید گردد مگر درصورتیکه برای تصحیح این کار صورت گرفته باشد که دراین مورد باید صریحا مشخص شود.
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- چاپ توضیحی کلی از منبع درآمد نشریه (به عنوان مثال سهم درآمدی از قسمت تبلیغات، فروش چاپ دوباره، ملزومات اسپانسری، شارِ صفحات و غیره)
- حصول اطمینان از اینکه رویه اسپانسری بازبینی مجدد همانند اسپانسری خود نشریه است
- حصول اطمینان از اینکه موارد گنجانده شده در اسپانسری فقط بر پایه شایستگی آکادمیک و جذابیت داشتن برای خوانندگان در نظر گرفته شدهاند و تصمیم گیری در مورد این ملزومات تداخلی با ملاحظات تجاری ندارد
۱۷ تعارض منافع
۱۷.۱ سردبیر باید سیستمی برای مدیریت برخورد منافع خود و همچنین کارکنان، نویسندگان، داوران و اعضای هیئت سردبیری داشته باشد.
۱۷.۲ نشریات باید رویه آشکاری برای حل و فصل تفویضات از جانب سردبیران، کارکنان یا اعضای هیئت ویراستاری داشته باشند تا مطمئن باشند بازبینی بی طرفانه است
بهترین تمرین برای سردبیر شامل این موارد خواهد بود:
- چاپ فهرست منافع مشترک (مالی، آکادمیک یا انواع دیگر) کارکنان ویراستاری و اعضای هیئت ویراستاری (که هر ساله باید به روز رسانی شوند)۱
|