کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران بستری تحت عمل جراحی
|
عباس شیخ طاهری1، مهرداد فرزندی پور |
1- ، taheri@iums.ac.ir |
|
چکیده: (16953 مشاهده) |
زمینه و هدف: رضایت آگاهانه بیمار اساس اخلاق پزشکی است. این پژوهش با هدف بررسی کیفیت اخذ رضایت آگاهانه در بیماران تحت عمل جراحی در بیمارستانهای آموزشی شهرستان کاشان انجام گردید.
روش بررسی: در این پژوهش توصیفی مقطعی 300 بیمار (رضایت دهنده) بخش جراحی بصورت تصادفی ساده و با توجه به برنامه زمانی پذیرش بیماران وارد مطالعه شدند. دادهها بوسیله پرسشنامه ای که بعد از پذیرش و قبل از جراحی تکمیل گردید، جمع آوری شد. داده ها با کمک آمار توصیفی (درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار امتیازات) تحلیل گردید.
یافتهها: رضایتدهندگان معتقد بودند اطلاعاتی در مورد منافع (45%)، عوارض (7/55%)، سایر درمان ها (67%)، طول دوره بستری (7/50%) و پیگیری بعد از ترخیص(3/66%) دریافت نکرده اند. اکثر ایشان فرم رضایت نامه را قابل درک نمی دانستند(69%) و معتقد بودند محتویات فرم توضیح داده نمیشود (7/82%). اکثر آنها اعلام کردند از منافع (7/70%) و عوارض (7/69%) سایر درمانها آگاه نشده و امکان انتخاب درمان دیگر را نداشتهاند (3/67%). حق امتناع از عمل برای 43% آنان توضیح داده شده بود. اکثریت آنها معتقد بودند که زمان کافی برای فکر کردن و سؤال پرسیدن (7/68%) و تماس با پزشک یا همکاران وی را داشته اند(7/59%) و پاسخ سؤالاتشان به طور کامل داده شده (7/72%) و توضیحات پزشک برای آنها قابل فهم بوده است (77%).
نتیجهگیری: به جز در مورد تعامل و ارتباط پزشک و بیمار، رعایت سایر ابعاد رضایت آگاهانه کافی بنظر نمیرسد. ضروری است منافع و عوارض احتمالی عمل، سایر گزینههای درمانی، منافع و عوارض آنها، طول دوره بستری، پیگیریهای بعد از ترخیص و محتویات فرم رضایتنامه برای بیماران توضیح داده شود. |
|
واژههای کلیدی: رضایت آگاهانه، کیفیت، جراحی، بیمار بستری |
|
متن کامل [PDF 623 kb]
(2839 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1387/12/28 | ویرایش نهایی: 1388/2/16 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|