1- گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 2- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران 3- گروه جراحی مغز و اعصاب، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، ahmadreza.raf@gmail.com
چکیده: (305 مشاهده)
مقدمه: با توجه به آنکه رشته جراحی مغزواعصاب یک رشته بالینی و عملی ست، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی آموزش الکترونیک (دانش، نگرش، مزایا و چالشها) برای دستیاران جراحی مغز و اعصاب صورت پذیرفت. روش بررسی: این مطالعه بهصورت مقطعی و مشاهدهای بود که در سال ۱۴۰۱ انجام شد. ۱۲۵دستیار از ۶ دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تهران، مشهد، شیراز، تبریز و مازندران بهصورت سرشماری انتخاب و وارد مطالعه شدند. ازپرسشنامه استاندارد تشکندی (۲۰۲۱) و براساس ۴ متغیر (دانش، نگرش، مزیت، چالش) جهت جمعآوری دادهها استفاده شد. یافتهها: نتایج گویای آن بود که دستیاران از ابزارهای آموزش الکترونیکی (مانند یادگیری مبتنی بر تلفن همراه، پیوندها، کلاسهای آنلاین، تابلوهای بحث، ارزیابیهای الکترونیکی، منابع الکترونیکی و یادگیری مبتنی بر حل مساله) آگاه هستند. ۷۷.۲ درصد از پاسخدهندگان بیان کردند که دانش مناسبی را از یادگیری مبتنی بر تلفن همراه بهدست آوردهاند.بهطورکلی، ۶۰ درصد تا حدودی" در کل فرآیند یادگیری الکترونیکی غرق شده بودند." ۹۷ نفر (۷۷.۶ درصد) دستیاران جراحی مغز و اعصاب، یادگیری حضوری را به یادگیری الکترونیکی ترجیح دادند. نتیجهگیری: برای موفقیت در آموزش الکترونیکی، بهبود زیرساخت اطلاعات، فناوری و پهنای باند ضروری است.از طرفی نرمافزار آموزشی باید با پیشنهادات کارشناسان بالینی بهطور مجزا برای هر رشته تخصصی و با در نظر گرفتن جزئیات (خصوصاً برای شبیه سازی عملی) طراحی گردد.
Aminmansour B, Solat S, Rafiei A. E-Learning for Neurosurgery Residents: Knowledge, Attitudes, Benefits and Challenges. Iran J Forensic Med 2024; 30 (4) :232-239 URL: http://sjfm.ir/article-1-1541-fa.html
امینمنصور بهرام، صولت سجاد، رفیعی احمدرضا. بررسی دانش، نگرش، مزایا و چالشهای آموزش الکترونیکی دستیاران گروه جراحی مغز و اعصاب. مجله پزشکی قانونی ایران. 1403; 30 (4) :232-239