1- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران ، akfo_1400_41@yahoo.com 2- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران 3- سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشهد، ایران
چکیده: (35 مشاهده)
مقدمه: انتقال آموزش یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری سازمانی محسوب میشود. با این حال، چالشهای متعددی میتواند مانع از بهکارگیری آموختهها در محیط واقعی کار شود. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری در کارکنان سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال ۱۳۹۸ روی کارکنانی که حداقل در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، انجام شد. نمونهای ۱۱۲ نفره با روش تصادفی ساده انتخاب شد و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سیستم انتقال یادگیری (LTSI) جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و SmartPLS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل فردی بهعنوان قویترین مانع در انتقال یادگیری شناسایی شدهاند (میانگین ۲.۴۲). عوامل آموزشی (میانگین ۲.۵۴) و عوامل سازمانی (میانگین ۳.۱) نیز در سطح کمتر از حد مطلوب قرار داشتند. نتیجهگیری: یافتهها ضرورت تمرکز بر رفع موانع فردی در انتقال آموزش به محیط کار را برجسته میکند. بهبود انگیزش، خودکارآمدی و آمادگی یادگیرنده میتواند نقش مهمی در ارتقای اثربخشی برنامههای آموزشی ایفا کند.