[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 86-78 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سالهای 1382-1377
سیدشهاب الدین صدر ، محمد حسن قدیانی ، علی اصغر باقرزاده 1
1- ، bagherzadeh37648@yahoo.com
چکیده:   (26084 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: امروزه علی‌رغم پیشرفت‌های متعدد علمی و تکنولوژیک در تشخیص و درمان بیماری‌ها روند شکایت از پزشکان و کادر معالج رو به افزایش است. افزایش جمعیت، افزایش تعداد پزشکان، افزایش آگاهی جامعه و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی پیچیده‌تر از علل مهم این روند رو به رشد هستند و در این میان کاهش روابط سنتی میان پزشک و بیمار بیشتر به این موضوع دامن می‌زند. هدف از این مطالعه بررسی علت و انگیزه های شکایت، میزان و نوع قصور انجام شده و در آخر ارایه راه حل برای کاهش قصور پزشکان می‌باشد. روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت گذشته‌نگر با بررسی پرونده‌های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی طی سال‌های 1377 تا 1382 در اداره‌کل پزشکی قانونی استان تهران انجام شده است. یافته ها: طی این مدت از بین 965 پرونده شکایت از قصور پزشکی 196 مورد (31/20%) به این رشته اختصاص داشته و از 15 مورد در سال 1377 به 39 مورد در سال 1382 افزایش یافته است. در 72/60% پرونده‌ها رأی برائت و در 28/39% رأی قصور صادر گردیده است. 59/54% پرونده‌ها به مراکز خصوصی و 86/17% به مراکز دولتی غیر دانشگاهی و 94/21% به مراکز دانشگاهی و 61/5% به مراکز خیریه مربوط بودند؛ ولی میزان قصور در مراکز خصوصی 34/52% ، در مراکز دولتی غیر دانشگاهی 86/22% و در مراکز دانشگاهی 93/20% و در مراکز خیریه 36/36% بود. 09/9% از موارد قصور به دنبال فوت بیمار و مابقی به دنبال نقص عضو و کاهش کارآیی اتفاق افتاده بود. نتیجه‌گیری: بهبود مناسبات پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی، کاهش روابط مالی میان پزشک و بیمار، افزایش دانش و مهارت‌های علمی و فنی پزشکان، توجیه مناسب بیماران قبل از انجام فرآیند‌های تشخیصی یا درمانی و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی در کاهش قصور و شکایت تأثیر بسزایی دارد.
واژه‌های کلیدی: شکایت بیمار، پزشک، خطای پزشکی، ارتوپدی، پزشکی قانونی
متن کامل [PDF 2173 kb]   (5551 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1387/5/26 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadr S S, Ghadyani M H, Bagher Zadeh A A. Assessment of records of complaints from medical malpractice in the field of orthopedic, in the coroner’s Office of Forensic Medicine, province of Tehran, during 1988 to 2003. Iran J Forensic Med 2007; 13 (2) :78-86
URL: http://sjfm.ir/article-1-26-fa.html

صدر سیدشهاب الدین، قدیانی محمد حسن، باقرزاده علی اصغر. بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سالهای 1382-1377. مجله پزشکی قانونی ایران. 1386; 13 (2) :78-86

URL: http://sjfm.ir/article-1-26-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645