بررسی پرونده های شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی در اداره کل پزشکی قانونی استان تهران طی سالهای 1382-1377
|
سیدشهاب الدین صدر ، محمد حسن قدیانی ، علی اصغر باقرزاده 1 |
1- ، bagherzadeh37648@yahoo.com |
|
چکیده: (26084 مشاهده) |
چکیده
زمینه و هدف: امروزه علیرغم پیشرفتهای متعدد علمی و تکنولوژیک در تشخیص و درمان بیماریها روند شکایت از پزشکان و کادر معالج رو به افزایش است. افزایش جمعیت، افزایش تعداد پزشکان، افزایش آگاهی جامعه و استفاده از ابزارهای تشخیصی و درمانی پیچیدهتر از علل مهم این روند رو به رشد هستند و در این میان کاهش روابط سنتی میان پزشک و بیمار بیشتر به این موضوع دامن میزند. هدف از این مطالعه بررسی علت و انگیزه های شکایت، میزان و نوع قصور انجام شده و در آخر ارایه راه حل برای کاهش قصور پزشکان میباشد.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی به صورت گذشتهنگر با بررسی پروندههای شکایت از قصور پزشکی در رشته تخصصی ارتوپدی طی سالهای 1377 تا 1382 در ادارهکل پزشکی قانونی استان تهران انجام شده است.
یافته ها: طی این مدت از بین 965 پرونده شکایت از قصور پزشکی 196 مورد (31/20%) به این رشته اختصاص داشته و از 15 مورد در سال 1377 به 39 مورد در سال 1382 افزایش یافته است. در 72/60% پروندهها رأی برائت و در 28/39% رأی قصور صادر گردیده است. 59/54% پروندهها به مراکز خصوصی و 86/17% به مراکز دولتی غیر دانشگاهی و 94/21% به مراکز دانشگاهی و 61/5% به مراکز خیریه مربوط بودند؛ ولی میزان قصور در مراکز خصوصی 34/52% ، در مراکز دولتی غیر دانشگاهی 86/22% و در مراکز دانشگاهی 93/20% و در مراکز خیریه 36/36% بود. 09/9% از موارد قصور به دنبال فوت بیمار و مابقی به دنبال نقص عضو و کاهش کارآیی اتفاق افتاده بود.
نتیجهگیری: بهبود مناسبات پزشک و بیمار، رعایت اخلاق پزشکی، کاهش روابط مالی میان پزشک و بیمار، افزایش دانش و مهارتهای علمی و فنی پزشکان، توجیه مناسب بیماران قبل از انجام فرآیندهای تشخیصی یا درمانی و ارتقای سطح فنی و تجهیزاتی مراکز درمانی در کاهش قصور و شکایت تأثیر بسزایی دارد. |
|
واژههای کلیدی: شکایت بیمار، پزشک، خطای پزشکی، ارتوپدی، پزشکی قانونی |
|
متن کامل [PDF 2173 kb]
(5551 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1387/5/26 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|