بررسی رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران شاغل در بیمارستانهای شهر یزد
|
خدیجه نصیریانی 1، فرحناز فرنیا ، فاطمه نصیریانی |
1- ، nasiriani@gmail.com |
|
چکیده: (34181 مشاهده) |
چکیده
زمینه و هدف: حقوق بیمار همان انتظاراتی است که او از مؤسسات خدمات بهداشتی درمانی دارد. یعنی هر بیمار، بدون در نظر گرفتن سن،
جنس، نژاد و دیگر تفاوت ها حق آگاهی، احترام، رازداری، حفظ حریم شخصی، دریافت مراقبت و درمان صحیح، محافظت و اعتراض را دارد
و وظیفه پرستار نیز رعایت حقوق بیمار است.
روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه توصیفی مقطعی است که با هدف تعیین میزان رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران انجام شد.
نمونه های پژوهش شامل 280 نفر از پرستاران بود که به روش نمونه گیری تصادفی طبقها ی انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ا ی
مشتمل بر دو بخش بود، بخش اول مربوط به مشخصات دموگرافیک و بخش دوم مربوط به موقعیت های حقوقی بیماران بود. پس از تکمیل
مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. SPSS پرسشنامه ها توسط پرستاران داده ها با استفاده از نرم افزار آماری
یافته ها: نتایج نشان داد میزان رعایت حقوق بیمار از دیدگاه پرستاران در بیش از نیمی از موارد در سطح متوسط بوده
.(p=0/ وحقوق بیمار از بین متغیرهای مداخله گر فقط با سابقه کار ارتباط معنی داری داشته است ( 006
نتیجه گیری: با توجه به نتایج، رعایت حقوق بیمار در سطح متوسط است که با در نظر گرفتن اهمیت موضوع رضایت بخش نیست و لازم است
با انجام اقداماتی از قبیل تدوین و تصویب قوانین مربوط به حقوق بیماران و حقوق پرستاران و ایجاد ضمانت اجرایی برای رعایت آن، احترام به
این گروه از دریافت کنندگان مراقبت بهداشتی افزایش یابد تا در آیندها ی نزدیک شاهد بهبود کیفیت خدمات بهداشتی درمانی و رضایت بیشتر
بیمار، کادر درمانی و بیمارستانی باشیم |
|
واژههای کلیدی: رعایت، حقوق بیمار، پرستار |
|
متن کامل [PDF 474 kb]
(1882 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1387/6/24 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|