اپیدمیولوژی تصادفات موتور سیکلت در رشت در سال 1391
|
بهزاد زهره وندی1 ، پیمان اسدی1 ، وحید منصف کسمایی 2، حسنا تاجیک1 ، آرش عاشوری1 ، حنان ابراهیمی1 |
1- مرکز تحقیقات ترومای جاده ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان 2- مرکز تحقیقات ترومای جاده ای، دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، vmonsef@yahoo.com |
|
چکیده: (16218 مشاهده) |
مقدمه: تصادفات جاده ای یک معضل عمده ی نظام سلامت است. با توجه به اهمیت تصادفات ناشی از موتورسیکلت و از آنجایی که تاکنون کار مشابهی در استان گیلان صورت نگرفته، برآن شدیم تا به بررسی اپیدمیولوژی تصادفات موتور سیکلت در رشت بپردازیم.
روش: این مطالعه توصیفی مقطعی از ابتدا تا انتهای سال1391 بر روی کلیه ی بیماران مورد تصادف با موتور سیکلت بستری شده در اورژانس 1و2 بیمارستان پورسینای رشت صورت گرفت. متغییرهایی شامل سن، جنس، مکانیسم تصادف، فصل بروز تصادف، روز های بستری، مکان آناتومیک تروما، وجود شکستگی یا در رفتگی، نیاز به جراحی و مرگ و میر بررسی شد. داده ها وارد برنامه SPSS Ver 16 شد.
نتایج: در مجموع 3013 مورد تصادف با موتور سیکلت ، 7/91 درصد از مصدومان مرد بودند. میانگین سنی افراد 38/14 ± 74/29 سال بود و 2/35 درصد مراجعین در رده سنی 30 – 21 سال قرار داشتند. 4/59 درصد مراجعین با علت مواجهه "تصادف موتور با ماشین" مراجعه نموده بودند. اکثریت افراد (1/34 %) در فصل تابستان دچار سانحه شده بودند. بیشترین ناحیه آسیب دیده به ترتیب در ناحیه سر و گردن بودند( 2/23٪ )، ناحیه صورت ( 22٪ )، اندام تحتانی (9/21٪ ) و سپس اندام فوقانی ( 9/18٪) بود و تنها 5/2٪ از مراجعین فوت نمودند.
نتیجه گیری: این مطالعه نشان داد که میزان تصادفات با موتورسیکلیت در مردان جوان در فصل تابستان شایعتر می باشد. با اجرا و تحکیم قوانین ایمنی و تعیین محدودیت سنی برای موتورسواران شاید بتواند از تصادفات در جامعه بکاهد. |
|
واژههای کلیدی: اپیدمیولوژی، حوادث رانندگی، موتورسیکلت |
|
متن کامل [PDF 262 kb]
(2252 دریافت)
|
نوع مقاله: نامه به سردبير |
موضوع مقاله:
اپيدميولوژی قانونی دریافت: 1392/11/27 | ویرایش نهایی: 1393/9/18 | پذیرش: 1393/9/16 | انتشار الکترونیک: 1393/9/16
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|