[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 20، شماره 2 - ( 1393 ) ::
جلد 20 شماره 2 صفحات 60-55 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امداد رسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان در سالهای 1391-1390
وحید منصف کسمایی1 ، پیمان اسدی 2، سیده معصومه ملکی ضیابری3
1- مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان
2- مرکز تحقیقات ترومای جاده ای دانشگاه علوم پزشکی گیلان ، payman.asadi@yahoo.com
3- دانشگاه علوم پزشکی گیلان
چکیده:   (11105 مشاهده)

 

مقدمه و هدف: امروزه یکی از مهم‌ترین خطراتی که روند ارتقای سلامت جامع و توسعه پایدار را تهدید می­کند، افزایش میزان تصادفات رانندگی است. لذا برآن شدیم به بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امداد رسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان در سال­های 1391-1390 بپردازیم.

مواد روش­ها: مطالعه حاضر یک مطالعه توصیفی مقطعی می‌باشد که با بررسی 31263 مورد تصادفات امدادرسانی شده توسط اورژانس 115 استان در سال­های 91-90 به انجام رسیده است. برای تمامی بیماران چک لیستی شامل متغیرهای سن و جنس، مکان تصادفات (درون شهری، برون شهری، راه روستایی)، وضعیت مصدوم (راننده، اتومبیل، سرنشین، موتورسوار، عابر و سایر)، شدت جراحت (جراحت سطحی، شدید و نقص عضو) و فصل وقوع تصادفات، تکمیل گردید و توسط نرم افزار SPSS 19 و آزمونهای کای دو وt-test  تجزیه و تحلیل شد.

نتایج: بررسی­ها نشان می­دهد که میزان بروز تصادفات در سال91 نسبت به90، 1/3% و درمان سرپایی این بیماران  43/14% افزایش داشته است. 24024 مورد (9/76%) از افراد مورد بررسی مرد و 7239 مورد (1/23%) زن بوده­اند. بیشترین میزان تصادفات از لحاظ سنی با 7967 مورد (4/25%) در گروه سنی 24-18 سال قرار داشتند. بیشترین تصادفات در جاده های برون شهری با 16608 مورد (1/53%) بوده است. بیشترین نوع وضعیت مصدوم در جنس مذکر، موتورسواران با 11937 مورد (7/98%) و در جنس مونث سرنشین خودرو با 4804 مورد (1/52%) گزارش گردید. بیشترین فصل تصادف با 10276 مورد (33%) در تابستان بوقوع پیوسته است. از کل مجروحان 27401 مورد (6/87%) در بیمارستان بستری شده و 3862 مورد (3/12%) به صورت سرپایی درمان شده­اند.

نتیجه­گیری: با توجه به نتایج حاصل از این بررسی می­توان بیان کرد اکثر مصدومین حوادث ترافیکی و رانندگان جوان علی الخصوص موتورسواران تشکیل می‌دهند که این امر بیانگر رواج فراوان استفاده از موتور سیکلت در بین جوانان استان و بی­توجهی به قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی می­باشد که نیازمند مداخلات لازم در جهت پیشگیری از این معضل می­باشد


 

واژه‌های کلیدی: تصادف، امداد رسانی، اورژانس پیش بیمارستانی
متن کامل [PDF 694 kb]   (3802 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: اپيدميولوژی قانونی
دریافت: 1393/4/3 | ویرایش نهایی: 1393/4/15 | پذیرش: 1393/4/3 | انتشار الکترونیک: 1393/4/3
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monsef Kasmayi V, Assadi P, Maleki Ziabari S M. The Epidemiologic of the Traffic Accidents Helped by EMS, Guilan 2011-2013. Iran J Forensic Med 2014; 20 (2) :55-60
URL: http://sjfm.ir/article-1-583-fa.html

منصف کسمایی وحید، اسدی پیمان، ملکی ضیابری سیده معصومه. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی امداد رسانی شده توسط اورژانس 115 استان گیلان در سالهای 1391-1390. مجله پزشکی قانونی ایران. 1393; 20 (2) :55-60

URL: http://sjfm.ir/article-1-583-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 2 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645