بررسی ویژگیهای جمعیت شناختی سالمندان فوت شده ناشی از آسیب های ترافیکی طی سالهای 88-82 استان کردستان
|
لیدا گرگین1 ، شاکر سالاری لک ، داود خراسانی ، یعقوب یاوری  |
1- دانشگاه علوم پزشکی ارومیه ، gorgin.lida@yahoo.com |
|
چکیده: (7963 مشاهده) |
زمینه و هدف: سوانح ترافیکی جاده ای یکی از علل مهم مرگ در بسیاری از کشورها است. در کشور ایران نیز این آسیبها بعد از بیماریهای قلبی- عروقی دومین علت مرگ و اولین علت عمر هدر رفته است. در این بین، افراد بالای 60 سال (سالمند) آسیب پذیرترین فرد در آسیب ترافیکی هستند که احتمال ناتوانی جسمی و مرگ برای آنان بالا می باشد. با توجه به روند افزایشی شمار سالمندان در کشور و استان کردستان، هدف از این مطالعه بررسی ویژگی های جمعیت شناختی سالمندان فوت شده طی دوره هفت ساله (88-82) در استان برای برنامه ریزی های آینده بود.
روش بررسی: در این پژوهش مقطعی( توصیفی - تحلیلی(، به روش سرشماری، پرونده کلیه سالمندان فوت شده ناشی از آسیب ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت. سپس با استفاده از چک لیستی، ویژگی های دموگرافیکی، مکان، زمان حادثه و علت نهایی فوت و غیره گردآوری و در نهایت با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: از بین 509 مورد سالمند متوفی، بیش از سه چهارم فوت شدگان (2/77%) مرد بودند. بیشترین علت فوت ضربه به سر (3/54%) و بیش از نیمی از فوت شدگان (1/54%) قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده بودند، همچنین ارتباط آماری معنی داری بین جنس متوفیان و وضعیت آنان حین حادثه وجود داشت بطوری که همه رانندگان مسن فوت شده مرد بودند (05/0(p<
نتیجهگیری: با توجه به درصد بالای فوت در بین مردان، عابرین مسن و همچنین فاز پیش بیمارستانی و از طرفی روند افزایشی جمعیت سالمندان، انجام برنامههای آموزشی و پیشگیری در این گروه سنی حایز اهمیت می باشد. |
|
واژههای کلیدی: سالمند، اپیدمیولوژی، آسیب ترافیکی |
|
متن کامل [PDF 404 kb]
(2898 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
پزشکی قانونی دریافت: 1392/11/22 | پذیرش: 1393/4/25 | انتشار الکترونیک: 1394/3/19
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|