زمینه و هدف: یکی از مهمترین تنش های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد بود.
روش بررسی: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص شده بود، مورد بررسی قرارگرفت. متغیرهای محل درمان، شغل ارائه دهنده خدمت، جنس بیمار و دندانپزشک، درمان دندانپزشکی انجام شده، علت طرح شکایت و عارضه درمان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل دادهها توسط نرمافزار spss نسخه 15 و با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کای دو انجام شد.
یافته ها: در بین 250 پرونده شکایت، در 4/62٪ پرونده ها رأی بر عدم قصور دندانپزشکان صادر شده بود. اکثر دندانپزشکانی که از آنها شکایت شده بود، مذکر بودند (6/79%). فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به دندانپزشکان عمومی (2/87%)، متخصصان معالجه ریشه (4/4%) و در نهایت متخصصان پریودنتولوژی (4/2%) بود. بیشترین فراوانی قصور به ترتیب مربوط به مطب های خصوصی (8/62%)، کلینیکهای دندانپزشکی خصوصی (4/28%)، درمانگاه های خیریه (2/3%) و درنهایت کلینیک های بیمارستان (8/2%) بود. بیشترین فراوانی عوارض درمان مربوط به از دست رفتن دندان توسط دندانپزشکان عمومی بود (4/24%).
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه بیشتر دندانپزشکان که از آنان شکایت شده بود قصوری مرتکب نشدهاند. هم چنین یافته ها بیانگر آن بود که بیشتر شاکیان مونث و متشاکیان بیشتر دندانپزشک مرد بوده اند، هم چنین اکثر متشاکیان دندانپزشک عمومی بوده و بیشتر شکایات مربوط به مطب های خصوصی و عمل جراحی لثه می شد.
Movahhed T, Arab H R, Hashemi S, Mohammadzadeh Z. Evaluation of Dental Complaints Received by the Mashhad Medical Council from 2001 to 2011. Iran J Forensic Med 2016; 22 (1) :31-37 URL: http://sjfm.ir/article-1-777-fa.html
موحد ترانه، عرب حمیدرضا، هاشمی سیروس، محمدزاده زهرا. بررسی پروندههای شکایات قصور دندانپزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390. مجله پزشکی قانونی ایران. 1395; 22 (1) :31-37