[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 22، شماره 1 - ( 1395 ) ::
جلد 22 شماره 1 صفحات 37-31 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی پرونده‌های شکایات قصور دندان‌پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390
ترانه موحد ، حمیدرضا عرب ، سیروس هاشمی ، زهرا محمدزاده 1
1- ، mohammadzadehz@mums.ac.ir
چکیده:   (6492 مشاهده)

زمینه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش ­های شغلی که ممکن است دندان­پزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندان­پزشکی در شهر مشهد بود.

روش بررسی: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­ پزشکی مشهد از دندان­پزشکان در سال­های 90-80 که مقصر بودن یا نبودن دندان­پزشک در آن مشخص شده­ بود، مورد بررسی قرارگرفت. متغیرهای محل درمان، شغل ارائه دهنده خدمت، جنس بیمار و دندان­پزشک، درمان دندان­پزشکی انجام­ شده، علت طرح شکایت و عارضه درمان مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده­ها توسط نرم­افزار spss نسخه 15 و با استفاده از آمار توصیفی و  آزمون کای دو انجام شد.

یافته­ ها: در بین 250 پرونده شکایت، در 4/62٪ پرونده ­ها رأی بر عدم قصور دندان­پزشکان صادر شده­ بود. اکثر دندان­پزشکانی که از آن­ها شکایت شده بود، مذکر بودند (6/79%). فراوانی شکایات به ترتیب مربوط به دندان­پزشکان عمومی (2/87%)، متخصصان معالجه ریشه (4/4%) و در نهایت متخصصان پریودنتولوژی (4/2%) بود. بیشترین فراوانی قصور به ترتیب مربوط به مطب ­های خصوصی (8/62%)، کلینیک­های دندان­پزشکی خصوصی (4/28%)، درمانگاه­ های خیریه (2/3%) و درنهایت کلینیک­ های بیمارستان (8/2%) بود. بیشترین فراوانی عوارض درمان مربوط به از دست رفتن دندان  توسط دندان­پزشکان عمومی ­بود (4/24%).

نتیجه گیری: بر اساس یافته ­های این مطالعه بیشتر دندان­پزشکان که از آنان شکایت شده بود قصوری مرتکب نشده­اند. هم چنین یافته ­ها بیانگر آن بود که بیشتر شاکیان مونث و متشاکیان بیشتر دندان­پزشک مرد بوده­ اند، هم چنین اکثر متشاکیان دندان­پزشک عمومی بوده و بیشتر شکایات مربوط به مطب های خصوصی و عمل جراحی لثه می شد.

واژه‌های کلیدی: قصور، دندان­پزشکی، شکایت
متن کامل [PDF 783 kb]   (4891 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1394/3/18 | پذیرش: 1394/8/3 | انتشار الکترونیک: 1395/3/31
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Movahhed T, Arab H R, Hashemi S, Mohammadzadeh Z. Evaluation of Dental Complaints Received by the Mashhad Medical Council from 2001 to 2011. Iran J Forensic Med 2016; 22 (1) :31-37
URL: http://sjfm.ir/article-1-777-fa.html

موحد ترانه، عرب حمیدرضا، هاشمی سیروس، محمدزاده زهرا. بررسی پرونده‌های شکایات قصور دندان‌پزشکی موجود در سازمان نظام پزشکی مشهد از سال 1380 تا سال 1390. مجله پزشکی قانونی ایران. 1395; 22 (1) :31-37

URL: http://sjfm.ir/article-1-777-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 22، شماره 1 - ( 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645