[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 24، شماره 1 - ( 1397 ) ::
جلد 24 شماره 1 صفحات 25-17 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی دموگرافیک مرگ‌و میر ناشی از تصادفات ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس طی سال‌های1383 تا 1393
امین رضایی ، سعید غلام زاده ، محمد زارع نژاد ، یاسین ایوبی ، غلامرضا عبداللهی فرد 1
1- ، Abdolahigh@sums.ac.ir
چکیده:   (4721 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه مرگ‌ومیر ناشی از سوانح ترافیکی مهم‌ترین جایگاه را به خود اختصاص می‌دهد و به یک تهدید مستمر و خطرناک برای سلامت عمومی حتی در جوامع توسعه‌یافته تبدیل شده است. این گزارش با هدف تعیین ارتباط متغیرهای دموگرافیک با سوانح منجر به فوت در استان فارس و هم چنین شناسایی گروه‌های در معرض خطر برای برنامه‌ریزی بهتر به‌منظور جلوگیری و کاهش مرگ‌ومیر افراد صورت گرفت.
روش بررسی‌: این پژوهش مقطعی جهت بررسی وقوع تصادفات منجر به فوت در جمعیت تحت پوشش استان فارس در بین سال‌های 1383 تا 1393 اجرا شد. برای جمع‌آوری داده‌های مطالعه از سوانح و حوادث ترافیکی از داده‌های ثبت شده در اداره کل پزشکی قانونی استان فارس استفاده شد. در این مطالعه متغیرهای سن، جنس، محل وقوع تصادفات اعم از درون‌شهری، برون‌شهری و جاده‌های روستایی و هم چنین زمان وقوع تصادفات به تفکیک ماه و سال بررسی گردید. به منظور تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای Excel وSPSS و آزمون‌های مربع کای، آنالیز Independent sample T-test و ضریب هم­بستگی برای تعیین معنی‌داری استفاده شد.
یافته‌ها: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که متوفیان حوادث رانندگی عمدتاً مربوط به مردان (85/5 %)، در سنین جوانی (30-15 ساله) و در جاده‌های برون‌شهری (61/9%) است. بیشترین میزان تصادفات منجر به فوت در سال 1384 (11/7%) و در شهریورماه (10/6 %) و کمترین آن در سال 1393 (7/5 %) و در بهمن‌ماه (6/2 %) رخ داده بود. نتایج تحلیل داده‌ها نشان‌دهنده کاهش نرخ رشد تصادفات منجر به فوت به میزان 27/2% طی یازده سال بوده که بیشترین نرخ رشد تصادفات به تفکیک مربوط به سال 1392 (6/6 %) و کمترین آن مربوط به سال 1386 (21/5 %-) بود. هم چنین ارتباط بین سن و جنس متوفیان معنی‌دار محاسبه شد (0/001P<).
نتیجه‌گیری: نتایج این مطالعه بیانگر این واقعیت است که مرگ‌ومیر ناشی از تصادفات جاده‌ای علیرغم روند نزولی طی سال‌های اخیر، عمدتاً در گروه سنی مولد و کارای جامعه رخ می‌دهد و نیز با توجه شدت آثار سو روانی، اجتماعی و اقتصادی که سوانح ترافیکی بر پیکره جامعه وارد می‌سازد، اقدامات پیشگیرانه و فرهنگ‌سازی و آموزش جامعه بسیار ضروری می‌نماید تا بدین‌وسیله شاهد کاهش روزافزون در آمار مرگ‌های ناشی از تصادفات جاده‌ای کشور باشیم.
واژه‌های کلیدی: سوانح و حوادث ترافیکی، مرگ‌ومیر، پزشکی قانونی، فارس
متن کامل [PDF 1381 kb]   (2583 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1396/9/26 | ویرایش نهایی: 1397/4/24 | پذیرش: 1397/1/19 | انتشار الکترونیک: 1397/3/15
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rezaei A, Gholamzadeh S, Zarenejad M, Ayoubi Y, Abdolahifard G. Demographic Investigation of Mortality due to Accidents Referring to Legal Medicine Organization in Fars Province during 2004-2014. Iran J Forensic Med 2018; 24 (1) :17-25
URL: http://sjfm.ir/article-1-958-fa.html

رضایی امین، غلام زاده سعید، زارع نژاد محمد، ایوبی یاسین، عبداللهی فرد غلامرضا. بررسی دموگرافیک مرگ‌و میر ناشی از تصادفات ارجاع شده به پزشکی قانونی استان فارس طی سال‌های1383 تا 1393. مجله پزشکی قانونی ایران. 1397; 24 (1) :17-25

URL: http://sjfm.ir/article-1-958-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 1 - ( 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660