:: دوره 26، شماره 1 - ( 1399 ) ::
جلد 26 شماره 1 صفحات 78-73 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه اثربخشی "آموزش مهارت‌های تاب‌آوری" و "مثبت‌اندیشی" بر کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان پسر
مسعود صالحی‌شبلیزی 1، الهام کیانیان2
1- گروه علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران ، masoodsalehi1347@yahoo.com
2- سازمان بهزیستی استان خوزستان، اهواز، ایران
چکیده:   (2645 مشاهده)
اهداف: براساس شواهد موجود، میزان خودکشی به‌ویژه در میان جوانان در سال‏های اخیر در حال افزایش است. بنابراین اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، ضروری به نظر می‌رسد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و مثبت‌اندیشی در کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: در این پژوهش نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون‌ و پس‌آزمون با گروه کنترل که در سال ۱۳۹۷ انجام شد، ۳۳ نفر از دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان به‌صورت هدفمند انتخاب شده و به‌صورت تصادفی در سه گروه ۱۱نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمع‌آوری داده‌ها، از مقیاس اندیشه‌پردازی‌ خودکشی (BSSI) استفاده شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمایشی اول شامل آموزش مهارت‌های تاب‌آوری و برای گروه آزمایشی دوم شامل آموزش مهارت‌های مثبت‌اندیشی بود. داده‌ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا)، تحلیل کوواریانس یک‌راهه و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته‌ها: میانگین نمرات پس‌آزمون افکار خودکشی و خرده‌مقیاس‌های آن در هر دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معنی‌دار داشت (۰/۰۰۱p<). همچنین بین دو گروه آموزشی مهارت‌های تاب‌آوری و مهارت‌های مثبت‌اندیشی نیز از نظر میانگین نمرات پس‌آزمون افکار خودکشی (۰/۰۱=p) و خرده‌مقیاس‌های تمایل به مرگ (۰/۰۰۱=p) و آمادگی برای خودکشی (۰/۰۰۱=p) تفاوت معنی‌دار مشاهده شد، اما این دو گروه از نظر خرده‌مقیاس تمایل به خودکشی واقعی با هم تفاوت معنی‌داری نداشتند (۰/۰۶=p).
نتیجه‌گیری: آموزش مهارت تاب‌آوری نسبت به روش آموزش مثبت‌اندیشی بر کاهش تمایل به افکار خودکشی دانشجویان موثرتر است.
واژه‌های کلیدی: تاب‌آوری، مثبت‌اندیشی، تمایل به خودکشی
متن کامل [PDF 353 kb]   (1136 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: روان‌پزشکی قانونی
دریافت: 1398/2/7 | ویرایش نهایی: 1399/11/11 | پذیرش: 1399/4/28 | انتشار الکترونیک: 1399/5/21


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 26، شماره 1 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها