[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: تابستان ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اثربخشی دوره های آموزشی ضمن خدمت بر کارایی کارکنان اداره پزشکی قانونی شهر مشهد با در نظر گرفتن متغیر میانجی سبک‌های رهبری
اکرم فتوت1، وجیهه ظهور پرونده2، اعظم فتوت3
1- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران
2- گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، ایران ، zohoory2002@yahoo.com
3- سازمان آموزش و پرورش مشهد، مشهد، ایران
چکیده:   (100 مشاهده)

مقدمه: افزایش کارایی نیروی انسانی در نتیجه شرکت در دوره های آموزشی اثربخش از اهداف اساسی سازمانها است، که متاسفانه اغلب اوقات صرفا جهت کسب امتیاز و ارتقاء جایگاه شغلی بکار گرفته می‌شود. به همین منظور نیاز است جنبه‌های مختلف اثرگذاری دوره ها با هدف بازیابی مسائل پیش روی، مورد مطالعه قرار گیرد، بنابراین این مطالعه با هدف بررسی اثربخشی دوره های آموزشی بر کارایی کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با در نظر گرفتن نقش میانجی سبک‌های رهبری به انجام رسید.
روش بررسی: این مطالعه توصیفی تحلیلی بر روی جامعه آماری کارکنان پزشکی قانونی خراسان رضوی با حجم نمونه 111 نفر با استفاده از سه پرسشنامه استاندارد اثربخشی آموزشی عرب(1393)، کارایی کارکنان حاجی زاده(1383) و سبک های رهبری لیکرت به انجام رسید. داده های جمع آوری شده  با استفاده از آزمون های همبستگی، رگرسیون ساده و معادلات ساختاری با کمک نرم افزار SPSS نسخه 21 و 3Smart PLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت( 0.05   p-value ).
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد اثربخشی آموزشی (0.00 sig= و 0.591β= ) و سبک های رهبری بر کارایی کارکنان موثرند(0.00 sig= و 0و595β= )، سبک های رهبری در رابطه اثربخشی آموزشی بر کارایی کارکنان نقش میانجی دارد (3.06 z-value=> 1.96)،  بررسی مولفه‌های سبک رهبری نشان داد سبک‌های مشورتی  (0.00 sig= و 0.567r= )، مشارکتی (0.00 sig= و 0.615r= )  و خیرخواهانه  (0.00 sig= و 0.509r= )،  رابطه معنی دار و مثبت با کارایی کارکنان دارند. اما بین متغیر سبک‌ رهبری مستبدانه و کارایی رابطه معنی دار و منفی مشاهده شد(0.00 sig= و 0.565-r= )
نتیجه گیری: یک سوم تاثیر دوره های آموزشی بر کارایی کارکنان تحت تاثیر متغیر سبک های رهبری می‌باشد. بنابراین نیاز است در برنامه های آموزشی، آموزش مدیران در جهت اتخاذ سبک های موثرتر بر افزایش کارایی و بهره وری کارکنان گنجانده شود.
واژه‌های کلیدی: اثربخشی آموزشی، کارایی کارکنان، سبک های رهبری
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: مديريت سلامت
دریافت: 1401/5/29 | ویرایش نهایی: 1401/6/22 | پذیرش: 1401/6/21
ارسال پیام به نویسنده مسئول

Research code: 801-7/1/1401


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4463