بررسی اثربخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش وتعهد بر دلزدگی ونشخوارهای ذهنی زنان خشونت دیده
|
سمیه حدادرنجبر 1، رضوان صدرمحمدی2  |
1- دانشگاه ولیعصر رفسنجان ، s.hadad@vru.ac.ir 2- دانشگاه ولیعصر رفسنجان |
|
چکیده: (65 مشاهده) |
هدف: یکی از ﻣﺴﺎﺋﻞ و آﺳﯿﺐﻫﺎی ﻣﻬﻢ در ﺣﻮزه ﺧﺎﻧﻮاده، پدیده ﺧﺸﻮﻧﺖ ﺧﺎنگی اﺳﺖ که در این بین خشونت علیه زنان موضوعی است که متخصصان حوزه سلامت روان به آن توجه دارند. پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش تعهد بر دلزدگی و نشخوار های ذهنی زنان خشونت دیده انجام گرفته است.
روش بررسی: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون و گروه گواه اجرا شد. جامعه آماری کلیه زنان متاهل خشونت دیده مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر رفسنجان در 6 ماهه اول سال 1401 بودند. روش نمونه گیری هدفمند و30 زوج براساس پرسشنامه های خشونت نسبت به زنان حاج یحیی (1377)، دلزدگی زناشویی پاینز (1996) و نشخوار ذهنی نیما قربانی و همکاران(1386) انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15نفر) و گروه گواه (15نفر) گمارده شدند. گروه آزمایش در معرض ۱۰ جلسه آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش -تعهد و گروه کنترل در این زمان هیچ آموزشی دریافت نکردند. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته ها: نشان دادند که عمل آزمایشی حداقل بر یکی از متغیرهای وابسته تاثیر معنی دار داشته است. آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد تعهد و پذیرش(عمل آزمایشی) بر کاهش دلزدگی زناشویی(21/7=F و 0.01=P) و کاهش نشخوار ذهنی (07/4=F و 03/0=P) تاثیر مثبت داشته است. براساس اندازه اثر می توان گفت میزان اثربخشی مداخله در متغیر دلزدگی (47/0) و در مورد متغیر نشخوار ذهنی (38/0) بوده است.
نتیجه گیری: بنابراین آموزش مهارت های زندگی مبتنی بر رویکرد پذیرش و تعهد نقش بسیار مهمی در کاهش دلزدگی و نشخوار ذهنی زنان خشونت دیده ایفا می کند و می تواند به عنوان یک روش آموزشی اثربخش پیشنهاد شود. |
|
واژههای کلیدی: رویکرد پذیرش و تعهد، دلزدگی، نشخوارهای ذهنی، خشونت، زنان |
|
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
موضوع مقاله:
روانپزشکی قانونی دریافت: 1401/11/12 | ویرایش نهایی: 1402/6/18 | پذیرش: 1402/6/18
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|