[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 30، شماره 1 - ( 1403 ) ::
جلد 30 شماره 1 صفحات 60-50 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی برنامه غنی‌سازی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌محور بر رضامندی زوجیت والدین و تنظیم هیجانی فرزندان نوجوان با اختلالات رفتاری
ساجده ودودی1 ، سوگند قاسم‌زاده 2، زهرا نقش3 ، غلامعلی افروز3
1- دانشکده روانشناسی، پردیس بین‌المللی کیش، دانشگاه تهران، کیش، ایران
2- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، s.ghasemzadeh@ut.ac.ir
3- گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (938 مشاهده)
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی برنامه غنیسازی مهارتهای ارتباطی خانوادهمحور به منظور ارتقای رضامندی زوجیت و تنظیم هیجان فرزندان نوجوان دارای اختلالهای عاطفی انجام شد.
روش بررسی: پژوهش از نوع شبهآزمایشی با گمارش تصادفی و با پیشآزمون، پس‌­آزمون و پیگیری بود. ابزارهای پژوهش پرسشنامه رضامندی زوجیت افروز، پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان بشارت بود و برنامه غنی­‌سازی مهارت­‌های ارتباطی خانواده­محور به شکل ۲۳ جلسه گروهی برای گروه آزمایش برگزار شد. تحلیل دادهها به روش تحلیل کوواریانس چندمتغیره از نوع اندازهگیریهای مکرر نشان داد.
یافته‌­ها: برنامه غنیسازی مهارتهای ارتباطی خانوادهمحور موجب ارتقای رضامندی زوجیت، تنظیم هیجان و و نیز کاهش نشانههای بالینی فرزندان دارای اختلالهای عاطفی شده است و این نتایج در پیگیری نیز پایدار است (۰.۰۱P<).
نتیجه­‌گیری: در برنامه غنی‌­سازی مهارت‌­های ارتباطی خانواده­محور نشانه‌­های رفتاری و افکار منفی، علل رویدادها، نشانه‌­های هیجانی و شناختی شناسایی و راهکارهای اصلاح و رهایی از باورهای نادرست و جایگزین‌­های سالم آموزش داده می‌­شود که باعث اصلاح روابط بین‌­فردی زوجین و هیجان‌­های تجربه شده می‌­شود. آموزش مهارت­‌های ارتباطی خانواده­محور اطمینان خواهد داد که فرد از نظر شناخت و بینش برای انجام برخی از مهارت‌­های تعاملیِ بین‌­فردی آمادگی کسب می‌­کند چراکه فرد سطح مطلوبی از چگونگی عملکرد شناختی را آموخته است و روش­‌ها و تمهیدهایی در اختیار دارد که سالم، ایمن، مؤثر و مقرون به صرفه است.
واژه‌های کلیدی: خانواده، مهارت‌های ارتباطی، رضامندی زوجیت، تنظیم هیجان، اختلال روانی، نوجوان
متن کامل [PDF 797 kb]   (169 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكی اجتماعی
دریافت: 1402/9/20 | ویرایش نهایی: 1403/2/29 | پذیرش: 1402/12/16 | انتشار الکترونیک: 1403/2/22
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Vadoudi S, Ghasemzadeh S, Naghsh Z, Afrooz G A. Effectiveness of family communication skills enrichment program focused on parents' marital satisfaction and emotional regulation of adolescent children with behavioral disorders. Iran J Forensic Med 2024; 30 (1) :50-60
URL: http://sjfm.ir/article-1-1515-fa.html

ودودی ساجده، قاسم‌زاده سوگند، نقش زهرا، افروز غلامعلی. اثربخشی برنامه غنی‌سازی مهارت‌های ارتباطی خانواده‌محور بر رضامندی زوجیت والدین و تنظیم هیجانی فرزندان نوجوان با اختلالات رفتاری. مجله پزشکی قانونی ایران. 1403; 30 (1) :50-60

URL: http://sjfm.ir/article-1-1515-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 1 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660