[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 30، شماره 2 - ( 1403 ) ::
جلد 30 شماره 2 صفحات 112-102 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش ذهنیت‌های طرحواره‌ای در انتقال بین نسلی طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادر و فرزند و شکل‌گیری الگوی تفکر جرم‌زا در دانشجویان
زینب فیاض پارسا1 ، شهربانو عالی 2، علی غنائی چمن‌آباد1 ، فاطمه تیمورزاده1
1- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
2- گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، aali@um.ac.ir
چکیده:   (564 مشاهده)
مقدمه: ارتکاب رفتارهای مغایر با قوانین و مقررات دانشگاه از آسیب‌های تأثیرگذار بر زندگی دانشجویان است. از این‌رو بررسی عوامل زمینه‌ساز بروز رفتارهای مجرمانه دانشجویان در سال‌های أخیر از مسائل مهم پیش­‌روی محققان حوزه روانشناسی جنائی بوده است و نظریه‌پردازی‌های بسیاری در این حوزه انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ذهنیتهای طرحوارهای در انتقال بین نسلی طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادر و فرزند و شکل‌گیری الگوی تفکر جرمزا در دانشجویان دختر می باشد.
روش بررسی: طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل بودند به همراه مادرانشان، تشکیل دادند. نمونه پژوهش ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر به همراه مادرانشان بودند که به‌ روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامه­ی طرحواره‌های ناسازگار اولیه، ذهنیت‌های طرحواره‌ای و تفکرجرم‌زا بود. هر سه پرسشنامه توسط دختران و پرسشنامهطرحوارههای ناسازگار اولیه توسط مادران آن‌‌‌ها تکمیل شد. تجزیه وتحلیل داده‌‌‌ها با استفاده از نرم افزار AMOS جهت آزمون مدل معادلات ساختاری انجام شد.
یافته‌ها: نتایج تأثیر مستقیم و معناداری بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادران با ذهنیت طرحواره­ای دختران (۰.۰۵>P و ۰.۲۰=β) طرحوارههای ناسازگاراولیه دختران (۰.۰۵>P و ۰.۴۳=β) و تفکرجرم‌زا در دختران (۰.۰۵>P و ۰.۴۵=β) را نشان داد.  همچنین نقش میانجیگری ذهنیت‌های طرحواره‌ای بین طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادران و طرحواره‌های ناسازگار اولیه دختران  و بین  طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادران و تفکر جرمزا در دختران تأیید ‌شد.
نتیجه­‌گیری: همان­‌طور که نتایج آماری نشان داد درشکل­گیری تفکرجرم‌زا که در بروز تخلفات دانشجویی مؤثر است، نقش مادر و طرحواره‌های ناسازگاراولیه او اهمیت بسیاری دارد و در پیشگیری از تخلف‌های دانشجویی تدوین برنامه آموزشی ویژه مادران می‌بایست مورد توجه برنامهریزان آموزشی قرار گیرد.
واژه‌های کلیدی: تفکرجرم‌زا، روابط بین نسلی، مادر و فرزند
متن کامل [PDF 974 kb]   (117 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشكی اجتماعی
دریافت: 1403/2/10 | ویرایش نهایی: 1403/7/9 | پذیرش: 1403/5/8 | انتشار الکترونیک: 1403/7/7
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fayyaz Parsa Z, Aali S, Ghanaei Chamanabad A, Teimoorzadeh F. The Role of Schema Modes in the Intergenerational Transfer of Early Maladaptive Schemas of Mother and Child and the Formation of Criminal Thinking Patterns in Students. Iran J Forensic Med 2024; 30 (2) :102-112
URL: http://sjfm.ir/article-1-1545-fa.html

فیاض پارسا زینب، عالی شهربانو، غنائی چمن‌آباد علی، تیمورزاده فاطمه. نقش ذهنیت‌های طرحواره‌ای در انتقال بین نسلی طرحواره‌های ناسازگار اولیه مادر و فرزند و شکل‌گیری الگوی تفکر جرم‌زا در دانشجویان. مجله پزشکی قانونی ایران. 1403; 30 (2) :102-112

URL: http://sjfm.ir/article-1-1545-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 30، شماره 2 - ( 1403 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4660