1- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران 2- گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران ، aali@um.ac.ir
چکیده: (564 مشاهده)
مقدمه: ارتکاب رفتارهای مغایر با قوانین و مقررات دانشگاه از آسیبهای تأثیرگذاربرزندگی دانشجویان است. از اینرو بررسی عوامل زمینهساز بروز رفتارهای مجرمانه دانشجویان در سالهای أخیر از مسائل مهم پیشروی محققان حوزه روانشناسی جنائی بوده است و نظریهپردازیهای بسیاری در این حوزه انجام شده است. هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش ذهنیتهای طرحوارهای در انتقال بین نسلی طرحوارههای ناسازگار اولیه مادر و فرزند و شکلگیری الگوی تفکر جرمزا در دانشجویان دختر می باشد. روش بررسی: طرح پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه این پژوهش را کلیه دانشجویان دختر که در سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ در دانشگاه فردوسی مشهد مشغول به تحصیل بودند به همراه مادرانشان، تشکیل دادند. نمونه پژوهش ۲۰۰ نفر از دانشجویان دختر به همراه مادرانشان بودند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل سه پرسشنامهی طرحوارههای ناسازگار اولیه، ذهنیتهای طرحوارهای و تفکرجرمزا بود. هر سه پرسشنامه توسط دختران و پرسشنامهطرحوارههای ناسازگار اولیه توسط مادران آنها تکمیل شد. تجزیه وتحلیل دادهها با استفاده از نرم افزار AMOSجهت آزمون مدل معادلات ساختاری انجام شد. یافتهها:نتایج تأثیر مستقیم و معناداری بین طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران با ذهنیت طرحوارهای دختران (۰.۰۵>P و ۰.۲۰=β) طرحوارههای ناسازگاراولیه دختران (۰.۰۵>P و ۰.۴۳=β) و تفکرجرمزا در دختران (۰.۰۵>P و ۰.۴۵=β) را نشان داد. همچنین نقش میانجیگری ذهنیتهای طرحوارهای بین طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران و طرحوارههای ناسازگار اولیه دختران و بین طرحوارههای ناسازگار اولیه مادران و تفکر جرمزا در دختران تأیید شد. نتیجهگیری: همانطور که نتایج آماری نشان داد درشکلگیری تفکرجرمزا که دربروز تخلفات دانشجویی مؤثر است، نقش مادر و طرحوارههای ناسازگاراولیه او اهمیت بسیاری دارد و در پیشگیری از تخلفهای دانشجویی تدوین برنامه آموزشی ویژه مادران میبایست مورد توجه برنامهریزان آموزشی قرار گیرد.
Fayyaz Parsa Z, Aali S, Ghanaei Chamanabad A, Teimoorzadeh F. The Role of Schema Modes in the Intergenerational Transfer of Early Maladaptive Schemas of Mother and Child and the Formation of Criminal Thinking Patterns in Students. Iran J Forensic Med 2024; 30 (2) :102-112 URL: http://sjfm.ir/article-1-1545-fa.html
فیاض پارسا زینب، عالی شهربانو، غنائی چمنآباد علی، تیمورزاده فاطمه. نقش ذهنیتهای طرحوارهای در انتقال بین نسلی طرحوارههای ناسازگار اولیه مادر و فرزند و شکلگیری الگوی تفکر جرمزا در دانشجویان. مجله پزشکی قانونی ایران. 1403; 30 (2) :102-112