[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) ::
جلد 13 شماره 2 صفحات 91-87 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سالهای 1382-1381
حسین فانیان 1، مسعود قادی پاشا ، آرش قدوسی ، محمد حسن عابدی ، زیبا فرج زادگان ، عاطفه کاظمی رباطی
1- ، Fanian@med.mui.ac.ir
چکیده:   (22139 مشاهده)
چکیده زمینه و هدف: سالانه بیش از 26 / 1 میلیون نفر در دنیا به علت تصادفات رانندگی جان خود را از دست می دهند. اغلب مرگ و میرهای ناشی از حوادث رانندگی در جوانان و در کشورهای با درآمد کم یا متوسط اتفاق میا فتند. سازمان بهداشت جهانی پیشب ینی کرده است که در سال 2020 مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی به 34 / 2 میلیون نفر خواهد رسید. با مطالعه الگوهای مختلف حوادث رانندگی میت وان در جهت کاهش این شکل از مرگ و میرها اقدامات پیش گیرانه مؤثری انجام داد. روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی بوده که با همکاری اداره کل پزشکی قانونی استان اصفهان انجام گرفته است. در این مطالعه پرونده همه متوفیانی که از اول مهر 1381 تا آخر شهریور 1382 به علت تصادفات رانندگی فوت نموده و برای صدور جواز دفن، اجساد آنها به مراکز مختلف پزشکی قانونی شهرهای استان اصفهان ارجاع شده، مورد بررسی قرار گرفت و برای هرکدام چک لیستی تهیه گردید. اطلاعات جمعآ وری شده پس از ورود به دستگاه کامپیوتر توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: در مدت زمان بررسی یعنی سال های 82 - 1381 ، 1446 نفر به علت تصادفات رانندگی فوت نمودند که 1202 نفر ( 3/ 81 ٪) آنها مرد و 244 نفر ( 9/ 16 ٪) زن بودند. بیشترین فراوانی مرگ و میر متعلق به موتور سواران، بین گروه سنی 16 تا 20 سال و علت نهایی منجر به فوت، ضربه به سر بود. کمترین فراوانی، متعلق به دوچرخه سواران بود. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه با اغلب مطالعات انجام شده بخصوص در کشورهای در حال توسعه تفاوت چندانی نداشت بجز اینکه دوچرخه سواری در مطالعات دیگران با مرگ و میر بیشتری همراه بود؛ ولی در مطالعه ما دوچرخه سواری با مرگ و میر کمتری همراه بود. علت این امر میت واند کاربرد کمتر دوچرخه در حمل و نقل روزانه ساکنین استان اصفهان باشد.
واژه‌های کلیدی: حوادث رانندگی، مرگ و میر، اپیدمیولوژی
متن کامل [PDF 425 kb]   (1735 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1387/5/28 | پذیرش: 1397/1/9 | انتشار الکترونیک: 1397/1/9
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fanian H, Ghadipasha M, Goddousi A, Abedi M H, Farajzadegan Z, Kazemi Robati A. Epidemiologic evaluation of traffic accidents in Isfahan, (2002-2003). Iran J Forensic Med 2007; 13 (2) :87-91
URL: http://sjfm.ir/article-1-27-fa.html

فانیان حسین، قادی پاشا مسعود، قدوسی آرش، عابدی محمد حسن، فرج زادگان زیبا، کاظمی رباطی عاطفه. بررسی اپیدمیولوژیک حوادث رانندگی در استان اصفهان در سالهای 1382-1381. مجله پزشکی قانونی ایران. 1386; 13 (2) :87-91

URL: http://sjfm.ir/article-1-27-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 13، شماره 2 - ( 1386 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645