[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 21، شماره 1 - ( 1394 ) ::
جلد 21 شماره 1 صفحات 19-13 برگشت به فهرست نسخه ها
ارتباط آمادگی تغییر عملکرد اعضای هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با فرسودگی شغلی آنان
علی احدی ، ماندانا شیرازی 1، سید شهاب الدین صدر ، ریتا مجتهد زاده
1- دانشگاه علوم پزشکی تهران ، mandana.shirazi@ki.se
چکیده:   (7959 مشاهده)
زمینه و هدف: انجام پژوهش، شرکت در انجمن ها و جلسات، امور مالی، موضوعات مربوط به دانشجویان و ساعت های طولانی کار، بخش هایی از فعالیت اعضای هیات علمی را تشکیل می دهند. فشار کاری زیاد می تواند آنها را به سوی فرسودگی شغلی سوق دهد، لذا هدف از مطالعه حاضر، دست یابی به میزانِ مولفه های سه گانه فرسودگی شغلی و تعیین سطح آمادگی برای تغییر اساتید علوم پایه همراه با تعیین ارتباط مابین این دو بوده است. روش بررسی: مطالعه حاضر، مقطعی از نوع توصیفی تحلیلی و ابزار اندازه گیری شامل پرسشنامه های سلامت عمومی ، مازلاچ به منظور سطح بندی فرسودگی و پروچاسکا برای تعیین سطح آمادگی برای تغییر بوده است. جامعه مورد مطالعه کلیه اعضای هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پرشکی تهران و شرایط ورود به مطالعه داشتن حداقل یکسال سابقه کار، تمایل به همکاری و داشتن سلامت عمومی روانی بود. یافته ها: از تعداد کل شرکت کنندگان (129نفر) 9/65% مرد و 1/34% زن بودند. از نظر میزان فرسودگی شغلی، در مولفه خستگی عاطفی 9/71% ضعیف، 8/14% متوسط و 3/13% شدید، زوال شخصیت 6/76% ضعیف، 2/10% متوسط و 3/13% شدید و عدم موفقیت فردی50% ضعیف، 4/23% متوسط و 26.6% دررتبه شدید قرارداشتند. حدود70% اعضای هیات علمی علوم پایه در مرحله عمل بوده و ضریب همبستگی مابین خستگی عاطفی، زوال شخصیت و احساس عدم موفقیت فردی با آمادگی برای تغییر بترتیب 638/0- ، 633/0– 452/0 با P-Value کمتر از 05/0 بدست آمد. نتایج: نتایج ضریب همبستگی مابین مولفه های فرسودگی و آمادگی برای تغییر بیانگر ارتباط معنادار آماری و معکوس مابین این دو می باشد. لذا پیش بینی می شود که افراد با میزان فرسودگی بیشتر، مقاومت بیشتری در مــقابل تغییرات نشان خواهند داد. در مطالعه حاضر، میزان فرسودگی شغلی در ابعاد خستگی عاطفی و زوال شخصیت، پایین و فقط حدود نیمی، نسبت به شغل خود احساس رضایتمندی داشتند که این مساله ضرورت اقدامات پیشگیرانه از گسترش احساس عدم رضایتمندی و اهتمام در رفع عوامل احــتمالی را آشکار می نماید. همچنین اعـــضای هیات علمــی از نظر آمادگی برای تغییر در مرحله خوبی قرار داشته و اکثرا وارد مرحله عمل شده اند.
واژه‌های کلیدی: فرسودگی شغلی، آمادگی برای تغییر، خستگی عاطفی، زوال شخصیت، عدم موفقیت فردی
متن کامل [PDF 504 kb]   (2240 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1392/8/28 | پذیرش: 1393/11/9 | انتشار الکترونیک: 1394/3/19
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahadi A, Shirazi M, Sadr S S, Mojtahedzadeh R. Correlation between Readiness to Change and Burnout among Academic Staff of Basic Sciences in School of Medicine Tehran University of Medical Sciences. Iran J Forensic Med 2015; 21 (1) :13-19
URL: http://sjfm.ir/article-1-658-fa.html

احدی علی، شیرازی ماندانا، صدر سید شهاب الدین، مجتهد زاده ریتا. ارتباط آمادگی تغییر عملکرد اعضای هیات علمی علوم پایه دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران با فرسودگی شغلی آنان. مجله پزشکی قانونی ایران. 1394; 21 (1) :13-19

URL: http://sjfm.ir/article-1-658-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 21، شماره 1 - ( 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645