[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: ::
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
تحلیل عوامل انسانی، محیطی و زمانی مرتبط با شدت تصادفات مرگبار شهری در استان اصفهان (سال‌های 1397 تا 1399)
محبوبه حجتی1 ، مازیار مولایی2
1- دانشجوی دکترا اپیدمیولوژی، کمیته تحقیقات دانشجویی، گروه اپیدمیولوژی و آمار زیستی، دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران و کارشناس پژوهش مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی، تهران، ایران
2- ، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران ، maziyarmollaea@yahoo.com
چکیده:   (38 مشاهده)
زمینه وهدف: تصادفات رانندگی منجر به فوت یکی از مهم‌ترین علل مرگ‌ومیر زودرس در ایران است. این پژوهش با هدف تحلیل عوامل انسانی، محیطی و زمانی مرتبط با شدت تصادفات مرگبار در معابر درون‌شهری استان اصفهان انجام شد.
روش: این مطالعه مقطعی بر روی 1023 تصادف منجر به فوت ثبت‌شده توسط پلیس راه استان اصفهان (جامعه هدف) در بازه زمانی 1397 تا 1399 انجام شد. نمونه‌گیری به‌صورت سرشماری (تمام موارد ثبت‌شده) بود. معیار ورود شامل تصادفات منجر به فوت در راه‌های درون‌شهری و معیار خروج شامل تصادفات برون‌شهری، منجر به جرح، یا خسارتی بود. داده‌ها از فرم‌های استاندارد پلیس راه (ابزار جمع‌آوری) استخراج و در نرم‌افزار SPSS نسخه 27 وارد شدند. شدت تصادفات به دو دسته فوتی شدید (فوت فوری یا چندگانه) و متوسط (فوت غیرفوری یا تکی) تقسیم شد. تحلیل‌ها با استفاده از آزمون کای‌اسکوئر و رگرسیون لجستیک چندمتغیره (به روش گام‌به‌گام) در سطح معناداری 0.05 انجام شد.
نتایج: در بررسی علل تامه مؤثر در بروز تصادف منجر به فوت، "عدم توجه به جلو" با 388 مورد (37.9٪)، "تخطی از سرعت مجاز" با 219 مورد (21.4٪) و "عدم رعایت نکات ایمنی" با 175 مورد (17.1٪) به ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص دادند. نتایج آزمون کای‌اسکوئر نشان‌دهنده وجود ارتباط آماری معنادار میان شدت تصادف و متغیرهای سال وقوع، روز هفته، ساعت شبانه‌روز، سن، جنس، وضعیت روشنایی محیط، نوع وسیله نقلیه غیرمقصر و علت تامه حادثه بود  (P<0.05).
 نتیجه گیری: شدت تصادفات مرگبار شهری در استان اصفهان عمدتاً تحت تأثیر ترکیبی از عوامل انسانی (به‌ویژه حواس‌پرتی راننده و آسیب‌پذیری جنسیتی)، محیطی (تاریکی شب) و زمانی (پیک ترافیکی پنج‌شنبه) قرار دارد. برنامه‌های پیشگیری باید به‌طور همزمان بر کاهش حواس‌پرتی، تقویت روشنایی و نظارت شبانه، و اجرای اقدامات ایمنی ویژه در روزهای پایان هفته متمرکز شوند.
واژه‌های کلیدی: تصادفات ترافیکی، شدت جراحت، عوامل خطر، رانندگی خودرو، توجه و حواس
     
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: اپيدميولوژی قانونی
دریافت: 1404/6/20 | ویرایش نهایی: 1404/10/3 | پذیرش: 1404/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول

Ethics code: ir.mui.research.rec.1400.462


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 36 queries by YEKTAWEB 4732