[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
اطلاعات نشریه::
آرشیو::
برای نویسندگان::
اصول شفافیت::
تماس با ما::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
گواهی‌ها

AWT IMAGE

Attribution-NonCommercial
CC BY-NC


AWT IMAGE

Open Access Publishing


AWT IMAGE

Prevent Plagiarism


AWT IMAGE

..
:: دوره 20، شماره 4 - ( 1393 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 186-179 برگشت به فهرست نسخه ها
فراوانی و علل شکایات بیماران از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهر اردبیل طی سالهای 90-1380
ابوالفضل باقری1 ، اسماعیل فرزانه 2، مسعود هدایتی پور
1- علوم پزشکی اردبیل
2- علوم پزشکی اردبیل ، e.farzaneh@arums.ac.ir
چکیده:   (8054 مشاهده)
سابقه و هدف: مسئله شکایات پزشکی یکی ازمسائل و مشکلات گریبان‌گیرحرفه‌ی دندانپزشکی است که بسیاری ازاین شکایات منجر به تعقیب جزایی و یا حقوقی دندان پزشکان می‌گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی و علل شکایت از ارایه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهرستان اردبیل بوده است. مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی ، فرمهای اطلاعاتی شامل12سؤال برای تعداد 51 پرونده مربوطه به شاکیان از ارائه دهند گان خدمات دندانپزشکی طی سالهای1380تا 1390 ، تکمیل شد . داده های بدست آمده توسط نرم افزارSPSS نسخه 17 با استفاده از روشهای آمار توصیفی و تحلیلی و آزمونهای کای دو و آزمون t مورد آنالیز قرار گرفتند. یافته ها: از میان51 پرونده مربوط به شااکیان35 نفر (6/68%) مرد و 16 نفر (4/31٪) زن بودند. میانگین سنی شاکیان 5/35 سال بود. بیشترین فراوانی شکایات در رابطه باحوزه درمانی با 18مورد(3/35%) مربوط به اندو بوده است. بیشترین فراوانی قصورات مربوط به عدم تبحربا 17مورد (3/33%) و بیشترین مکان درمان صورت گرفته مربوط به مطب های شخصی با5/72% بوده است. نتیجه گیری: نتایج نشان داد که یکی ازمهمترین علل نارضایتی بیماران و شکایت از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی مشکل ارتباطی ورفتار ناشایست دندانپزشک با بیماران میباشد. و دراکثرموارد مشاجره لفظی وعدم حصول تفاهم بین آنها مشهود بود. همچنین افزایش هزینه های درمان باعث افزایش انتظارات بیماران از درمان و درنتیجه افزایش میزان شکایات شده بود.
واژه‌های کلیدی: بیمار، ارائه‌دهندگان خدمات دندان‌پزشکی، پزشکی قانونی، شکایت
متن کامل [PDF 659 kb]   (3011 دریافت)    
نوع مقاله: مقاله پژوهشی | موضوع مقاله: پزشکی قانونی
دریافت: 1392/12/13 | ویرایش نهایی: 1393/9/18 | پذیرش: 1393/9/16 | انتشار الکترونیک: 1393/9/16
ارسال پیام به نویسنده مسئول


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri A, Farzaneh E, Hedayatipour M. A Study of Frequency and Reasons of Patients Complaints against Dental Practitioners in Ardebil during 2001-2011. Iran J Forensic Med 2015; 20 (4) :179-186
URL: http://sjfm.ir/article-1-530-fa.html

باقری ابوالفضل، فرزانه اسماعیل، هدایتی پور مسعود. فراوانی و علل شکایات بیماران از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهر اردبیل طی سالهای 90-1380. مجله پزشکی قانونی ایران. 1393; 20 (4) :179-186

URL: http://sjfm.ir/article-1-530-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 20، شماره 4 - ( 1393 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله پزشکی قانونی ایران Iranian Journal of Forensic Medicine
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 38 queries by YEKTAWEB 4645