1- گروه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فرهنگیان، اهواز، ایران ، masoodsalehi1347@yahoo.com 2- سازمان بهزیستی استان خوزستان، اهواز، ایران
چکیده: (2871 مشاهده)
اهداف: براساس شواهد موجود، میزان خودکشی بهویژه در میان جوانان در سالهای اخیر در حال افزایش است. بنابراین اتخاذ رویکردهای پیشگیرانه، ضروری به نظر میرسد. هدف پژوهش حاضر، مقایسه اثربخشی دو روش آموزش مهارتهای تابآوری و مثبتاندیشی در کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان بود. مواد و روشها: در این پژوهش نیمهتجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل که در سال ۱۳۹۷ انجام شد، ۳۳ نفر از دانشجویان پسر شاغل به تحصیل در دانشگاه فرهنگیان بهصورت هدفمند انتخاب شده و بهصورت تصادفی در سه گروه ۱۱نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) قرار گرفتند. برای جمعآوری دادهها، از مقیاس اندیشهپردازی خودکشی (BSSI) استفاده شد. مداخله آموزشی برای گروه آزمایشی اول شامل آموزش مهارتهای تابآوری و برای گروه آزمایشی دوم شامل آموزش مهارتهای مثبتاندیشی بود. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری (مانکووا)، تحلیل کوواریانس یکراهه و آزمون تعقیبی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمرات پسآزمون افکار خودکشی و خردهمقیاسهای آن در هر دو گروه آزمایشی با گروه کنترل تفاوت معنیدار داشت (۰/۰۰۱p<). همچنین بین دو گروه آموزشی مهارتهای تابآوری و مهارتهای مثبتاندیشی نیز از نظر میانگین نمرات پسآزمون افکار خودکشی (۰/۰۱=p) و خردهمقیاسهای تمایل به مرگ (۰/۰۰۱=p) و آمادگی برای خودکشی (۰/۰۰۱=p) تفاوت معنیدار مشاهده شد، اما این دو گروه از نظر خردهمقیاس تمایل به خودکشی واقعی با هم تفاوت معنیداری نداشتند (۰/۰۶=p). نتیجهگیری: آموزش مهارت تابآوری نسبت به روش آموزش مثبتاندیشی بر کاهش تمایل به افکار خودکشی دانشجویان موثرتر است.
Salehi Shablizi M, Kianian E. Effectiveness Comparison of “Resilience Skills Training” and “Positive Thinking” on Reducing Suicidal Ideation in Male University Students. Iran J Forensic Med 2020; 26 (1) :73-78 URL: http://sjfm.ir/article-1-1100-fa.html
صالحیشبلیزی مسعود، کیانیان الهام. مقایسه اثربخشی "آموزش مهارتهای تابآوری" و "مثبتاندیشی" بر کاهش تمایل به خودکشی در دانشجویان پسر. مجله پزشکی قانونی ایران. 1399; 26 (1) :73-78