1- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 2- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور، اهواز، ایران 3- گروه طب اورژانس، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران ، vaseiem@yahoo.com 4- گروه پزشکی اجتماعی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران 5- دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی همدان، همدان، ایران
چکیده: (1548 مشاهده)
مقدمه: بخش اورژانس یکی از مهمترین بخشهای هر بیمارستان است که ممکن است به علل متعددی بیماران یا همراه آنان از خدمات ارائهشده رضایت کافی نداشته باشند. این مطالعه با هدف بررسی علل شکایات مراجعان به اورژانس بیمارستان بعثت همدان در سال ۱۳۹۸-۱۳۹۹ صورت پذیرفت. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی-مقطعی تمام شکایتهایی که در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ از بخش اورژانس بیمارستان بعثت همدان شده بود، بررسی شد. با استفاده از نرمافزار SPSS نسخه ۲۱ دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. فرضیههای مطالعه با تستهای آماری کای-۲ و آزمون دقیق فیشر و کروسکال-والیس در سطح معناداری ۰۵/ ۰ مورد تحلیل قرار گرفتند. یافتهها: طی دو سال ۱۷۴ مورد شکایت ثبتشده بود. ۱۱۹ مورد (۴/ ۶۸ درصد) را همراهان بیمار ثبت شکایت کردند. نیمی از بیمارانی که شکایت داشتند تحصیلات دانشگاهی داشتند. تأخیر در ویزیت و تعیین تکلیف بیمار توسط پزشک، برخورد نامناسب کادر درمان با بیمار، قصور پزشکی و تشخیص اشتباه مهمترین علل شکایت مراجعان بودند. در ۴۵ درصد موارد شکایت حق با بیمار یا همراه بیمار بود. همچنین ۱/ ۳۹ درصد بیماران بدون دلیل قانعکننده برای شکایت بودند و شکایت ۵/ ۱۵ درصد هم بینتیجه بود. بین نتیجه شکایت با تحصیلات ارتباط معناداری مشاهده شد. اغلب شکایات ثبتشده که حق با بیمار بود مربوط به افراد دارای تحصیلات دانشگاهی بود(۰۰۱/=P). نتیجهگیری: یافتههای این مطالعه نشان داد تأخیر در ویزیت و تعیین تکلیف بیمار توسط پزشک، برخورد نامناسب پرسنل اورژانس با بیمار، قصور پزشکی و تشخیص اشتباه مهمترین علل شکایت مراجعان محسوب میشوند و تقریباً در نیمی از موارد حق با بیمار است که با سطح تحصیلات بیماران ارتباط معنادار داشت.
Salimi R, Mahmudi L, Vaseie M, Moradi A, Geraie A. A Survey on the Causes of Complaints Made by Dissatisfaction of Patients Visiting the Emergency Department of Be’sat Hospital in Hamedan, Iran. Iran J Forensic Med 2022; 28 (2) :64-70 URL: http://sjfm.ir/article-1-1354-fa.html
سلیمی رسول، محمودی لیلی، واسعی محمد، مرادی عباس، گرایی امین. بررسی علل شکایات ناشی از نارضایتی مراجعان به اورژانس بیمارستان بعثت همدان. مجله پزشکی قانونی ایران. 1401; 28 (2) :64-70