1- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران ، akfo_1400_41@yahoo.com 2- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی، سازمان پزشکی قانونی کشور، تهران، ایران 3- سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوی، مشهد، ایران
چکیده: (219 مشاهده)
مقدمه: انتقال آموزش یکی از عوامل کلیدی در افزایش بهرهوری سازمانی محسوب میشود. با این حال، چالشهای متعددی میتواند مانع از بهکارگیری آموختهها در محیط واقعی کار شود. این مطالعه با هدف شناسایی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری در کارکنان سازمان پزشکی قانونی خراسان رضوی انجام شده است. روش بررسی: پژوهش حاضر یک مطالعه توصیفی-تحلیلی از نوع مقطعی است که در سال ۱۳۹۸ روی کارکنانی که حداقل در یک دوره آموزشی شرکت کرده بودند، انجام شد. نمونهای ۱۱۲ نفره با روش تصادفی ساده انتخاب شد و دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد سیستم انتقال یادگیری (LTSI) جمعآوری گردید. تحلیل دادهها با نرمافزارهای SPSS و SmartPLS انجام شد. یافتهها: یافتهها نشان داد که عوامل فردی بهعنوان قویترین مانع در انتقال یادگیری شناسایی شدهاند (میانگین ۲.۴۲). عوامل آموزشی (میانگین ۲.۵۴) و عوامل سازمانی (میانگین ۳.۱) نیز در سطح کمتر از حد مطلوب قرار داشتند. نتیجهگیری: یافتهها ضرورت تمرکز بر رفع موانع فردی در انتقال آموزش به محیط کار را برجسته میکند. بهبود انگیزش، خودکارآمدی و آمادگی یادگیرنده میتواند نقش مهمی در ارتقای اثربخشی برنامههای آموزشی ایفا کند.
Fotovvat A, Jamali Neghab M, Javdani Moghadam A, Naghsh A, Attaran H, Ziaee H et al . Investigation of Factors Affecting Learning Transfer to the Workplace by Trainees of Training Courses Working in Forensic Medicine in Razavi Khorasan, Iran. Iran J Forensic Med 2025; 31 (1) :43-50 URL: http://sjfm.ir/article-1-1585-fa.html
فتوت اکرم، جمالی نقاب مریم، جاودانی مقدم علی، نقش علی، عطاران حمید، ضیایی حسین و همکاران.. بررسی عوامل مؤثر بر انتقال یادگیری به محیط کار توسط فراگیران دورههای آموزشی شاغل در پزشکی قانونی خراسان رضوی. مجله پزشکی قانونی ایران. 1404; 31 (1) :43-50