بررسی شکایت های مربوط به قصورات دندانپزشکان و دندان سازان شیراز ارجاع شده به اداره کل پزشکی قانونی و نظام پزشکی فارس طی سالهای 1385 الی 1390
|
آریا حجازی1 ، باربد ضمیری2 ، محمد زارع نژاد 3، سیده مینا صالحی2 ، سعید غلامزاده4 ، مجتبی خادمی5 ، مسعود قادی پاشا1 |
1- سازمان پزشکی قانونی 2- دانشگاه علوم پزشکی شیراز 3- مرکز تحقیقات پزشکی قانونی ، zarenezhad@hotmail.com 4- پزشکی قانونی استان فارس 5- دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان |
|
چکیده: (12025 مشاهده) |
زمینه و هدف: طب بدون حادثه و پیچیدگی قابل انجام نیست. دندانپزشکان نیز مانند پزشکان در حوزهای فعالیت می کنند که علی رغم تلاش آنها برای التیام درد بیمار، در پارهای از موارد در روند درمان حادثهای پیش می آید که منجر به آسیب به بیمار و نارضایتی وی می شود. این مطالعه به بررسی شکایات دندانپزشکی دندانپزشکان و دندانسازان تجربی شیراز می پردازد.
روش بررسی: در این مطالعه تحلیلی مقطعی، به روش سرشماری تمامی پرونده های شکایات دندانپزشکی سالهای 1390-1385 را در سازمان نظام پزشکی و اداره کل پزشکی قانونی شیراز بررسی کردیم. داده ها در نرم افزار آماری SPSS، نسخه 17 ثبت و برای تحلیل یافته ها از آزمون آماری Chi- squareاستفاده شد.
یافتهها: در طول این 6 سال، 107 پرونده شکایت در این دو سازمان تشکیل شده بود که شکایات در اکثر موارد علیه دندانپزشکان عمومی بود که در مطب خصوصی کار می کردند. بیشتر شکایات مربوط به رشته جراحی فک و صورت و به علت آسیب به ساختمانهای مجاور حین کشیدن دندان بود.
نتیجهگیری: بنابر نتایج این مطالعه و سایر پژوهشها در ایران، این نیاز احساس می شود که باید دندانپزشکان را در زمینه انتخاب صحیح بیمار، دانش تئوری، مهارت عملی و مهارت های برقراری ارتباط عاطفی صحیح با بیمار، بیشتر آموزش داد تا گامی مؤثر در جهت کاهش بروز قصورات و میزان نارضایتی و شکایت علیه آنها برداشته شود. |
|
واژههای کلیدی: قصورات دندانپزشکی، اداره پزشکی قانونی، شکایات، شیراز. |
|
متن کامل [PDF 488 kb]
(5770 دریافت)
|
نوع مقاله: مقاله پژوهشی |
دریافت: 1392/11/27 | ویرایش نهایی: 1392/11/27 | پذیرش: 1392/11/27 | انتشار الکترونیک: 1392/11/27
|
|
|
|
|
ارسال پیام به نویسنده مسئول |
|